Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Film Afişlerinde Zıt Tasarım Yaklaşımları: Minimal ve Maksimal

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 334 - 357, 27.12.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1621345

Öz

Bu çalışma, film afişlerinde kullanılan zıt tasarım yaklaşımlarından minimalizm ile maksimalizmi karşılaştırmalı olarak ele almakta ve bu iki tasarım anlayışının görsel iletişimde nasıl anlam kurucu bir rol üstlendiğini incelemektedir. Film afişleri, yalnızca bir tanıtım aracı olmanın ötesinde; filmin atmosferini, temasını ve duygusal tonunu izleyiciye ilk anda aktaran görsel metinler olarak önemli bir işlev üstlenmektedir. Bu nedenle afiş tasarımında tercih edilen görsel stratejiler, hedef kitleyle kurulacak bağın niteliğini doğrudan etkilemektedir. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen beş minimal ve beş maksimal olmak üzere toplam on film afişi, görsel içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Renk, tipografi, metafor kullanımı ve kompozisyon gibi temel görsel unsurlar, sistematik bir biçimde analiz edilmiştir. Bulgular, minimalist afişlerin sadeleşmiş semboller, boşluk kullanımı ve sınırlı görsel öğelerle izleyicide derin düşünce ve duygu uyandırma amacı taşıdığını; maksimalist afişlerin ise yoğun görsel ögeler, anlatı zenginliği ve dikkat çekici tasarım unsurlarıyla güçlü bir etki oluşturduğunu göstermektedir. Çalışma, her iki yaklaşımın da film afişlerinde tematik aktarımı destekleyen etkili görsel stratejiler sunduğunu ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, tasarımcılar ve araştırmacılar için zıt görsel anlatım biçimlerinin olanakları konusunda yeni açılımlar sunmaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aşan Yüksel, O. ve Kılıçkaya Boğ, E. E. (2018). Çağdaş seramik sanatında alternatif bir yaklaşım olarak tipografi kullanımı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 1157–1169.
  • Acar, M. ve Yağbasan, M. (2014). Minimalist sanat akımına dayalı olarak yavuz turgul filmleri ve afiş önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 205–220. https://doi.org/10.18069/fusbed.50568
  • Akgün, B. ve Bulduk, E. Ö. (2015). Afiş sanatı ve grafikte Henri De Toulouse-Lautrec etkisi. Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 6, 58–66.
  • Arslan, S. (2021). Postmodern sanatta negatif alan. Tykhe, 6(11), 127–140. https://doi.org/10.55004/tykhe.999675
  • Avcı, Y. (2022). Toplumlar üzerine etki eden illüstrastyonlarda minimal yaklaşımlar. Düşünce ve Toplum Dergisi, 4(2), 86–105. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1159733
  • Becer, E. (2013). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Beyazperde. (2015). The Lobster [Film afişi]. https://www.beyazperde.com/filmler/film-224882/fotolar/detay/?cmediafile=22037762
  • Beyazperde. (2022). Our Father [Film afişi]. https://www.beyazperde.com/filmler/film-291360/fotolar/detay/?cmediafile=21810619
  • Boztunalı, Z. S. (2016). Resim sanatında kırmızı rengin serüveni. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 90–114. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291239
  • Cinematerial. (2022). I Love My Dad [Film afişi]. https://www.cinematerial.com/movies/i-love-my-dad-i14935966/p/u1lch7u2
  • Dağtaş, B. (2002). Reklamı okumak. Ütopya.
  • Delen, J. V., Gubbels, H., Engel, C. ve Mfenyana, K. (2002). Effective poster design. Education for Health, 79–83. https://doi.org/10.1080/13576280110108241
  • Eken, S. (2015). Grafik tasarımda görsel okuma dili (Yayın No. 424974). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Eker, C. ve Kızgındemir, C. (2022). Grafik tasarım alanındaki etkileri bağlamında 21. yüzyılda yeni bir tasarım üslubu olarak maksimalizm. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(1), 117–136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133806
  • İnanlı, A. ve Yazar, T. (2023). Minimalizme karşı yeni bir üslup olarak maksimalizm ve tipografi. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 6(12), 15–31. http://dx.doi.org/10.29228/usved.73380
  • İncearık, M. E. (2015). Grafik tasarım rehberi. Kodlab Yayın Dağıtım.
  • IMDB. (2009). 500 Days of Summer [Film afişi]. https://www.imdb.com/title/tt1022603
  • IMDB. (2017). Thor: Ragnarok [Film afişi]. https://www.imdb.com/title/tt3501632/mediaviewer/rm1413491712
  • IMP Awards. (2017). Baby Driver [Film afişi]. http://www.impawards.com/2017/baby_driver.html
  • IMP Awards. (2006). Little Miss Sunshine [Film afişi]. http://www.impawards.com/2006/little_miss_sunshine_ver4.html
  • IMP Awards. (2012). The Avengers [Film afişi]. http://www.impawards.com/2012/avengers_ver14.html
  • IMP Awards. (2014). The Grand Budapest Hotel [Film afişi]. http://www.impawards.com/2014/grand_budapest_hotel.html
  • Islakoğlu, P. M. (2006). Minimalizm kavramı ve mimarlıkta minimalist yaklaşımlar (Yayın No. 202502). [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Jobling, P. ve Crowly, D. (1996). Graphic design: Reproduction and representation since 1800. Manchester University Press.
  • Jun, J. (2011). How climate change organizations utilize websites for public relations. Public Relations Review, 37(3), 245–249.
  • Kahraman, A. D. ve Adam, H. (2019). Afiş tasarımında dikkat edilmesi gereken unsurların afişler üzerinde incelenmesi. The Journal of Social Science, 33, 16–31. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.4749
  • Kalelioğlu, M. (2021). Göstergebilimin genel bir değerlendirmesi, Türkiye'deki yeri ve önemi. Söylem Filoloji Dergisi, 189–200. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.875738
  • Kanıbelli, A. (2025, Mayıs 24). Simetri Ustası: Wes Anderson. gq.com.tr: https://gq.com.tr/gq-loves/simetri-ustasi-wes-anderson
  • Kurşun, U. (2025, Ocak 14). Victorian Style Grafik Tasarım. Ugurkursun. https://www.ugurkursun.com/post/victorian-style-grafik-tasarım-1837-1901
  • Selvi, S. ve Genç, M. (2023). Minimalizm bağlamında Sarıkeçili Yörüklerindeki göç olgusunun belgesel sinema ile değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 59, 256–271.
  • Soygüder, Ş. (2013). Bir dil olarak sarı rengin anlamı ve sarı basın neden sarı. E-Journal of New World Sciences Academy, 184–206.
  • The Movie Database [TMDB]. (2018). Black Panther [Film afişi]. https://www.themoviedb.org/movie/284054-black-panther/images/posters?image_language=uk&language=tr
  • Zhao, W. (2023). Literature Review of Research on the Innovative Application of Calligraphic Fonts in Movie Poster Designs. Highlights in Art and Design, 4(1), 133–135. https://doi.org/10.54097/hiaad.v4i1.12106

Contrasting Design Approaches in Movie Posters: Minimal and Maximal

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 2, 334 - 357, 27.12.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1621345

Öz

This study examines two opposing design approaches, minimalism and maximalism, in a comparative framework, exploring how each functions as a meaning-making strategy in visual communication through film posters. Film posters serve not merely as promotional tools, but as visual texts that immediately convey a film’s atmosphere, theme, and emotional tone to the viewer. Therefore, the visual strategies employed in poster design significantly influence the quality of the connection established with the target audience. In this research, a total of ten film posters, five minimalist and five maximalist, were selected using purposive sampling and analyzed through visual content analysis. Core visual components such as color, typography, metaphor, and composition were systematically examined. The findings reveal that minimalist posters utilize simplified symbols, negative space, and limited visual elements to evoke deep emotional and intellectual responses in viewers, whereas maximalist posters employ visually rich elements, narrative density, and attention-grabbing design features to generate strong visual impact. The study demonstrates that both approaches provide effective visual strategies for thematic expression in film posters. In this context, the research offers new insights into the expressive possibilities of contrasting visual narratives for designers and scholars alike.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aşan Yüksel, O. ve Kılıçkaya Boğ, E. E. (2018). Çağdaş seramik sanatında alternatif bir yaklaşım olarak tipografi kullanımı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 1157–1169.
  • Acar, M. ve Yağbasan, M. (2014). Minimalist sanat akımına dayalı olarak yavuz turgul filmleri ve afiş önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 205–220. https://doi.org/10.18069/fusbed.50568
  • Akgün, B. ve Bulduk, E. Ö. (2015). Afiş sanatı ve grafikte Henri De Toulouse-Lautrec etkisi. Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 6, 58–66.
  • Arslan, S. (2021). Postmodern sanatta negatif alan. Tykhe, 6(11), 127–140. https://doi.org/10.55004/tykhe.999675
  • Avcı, Y. (2022). Toplumlar üzerine etki eden illüstrastyonlarda minimal yaklaşımlar. Düşünce ve Toplum Dergisi, 4(2), 86–105. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1159733
  • Becer, E. (2013). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Beyazperde. (2015). The Lobster [Film afişi]. https://www.beyazperde.com/filmler/film-224882/fotolar/detay/?cmediafile=22037762
  • Beyazperde. (2022). Our Father [Film afişi]. https://www.beyazperde.com/filmler/film-291360/fotolar/detay/?cmediafile=21810619
  • Boztunalı, Z. S. (2016). Resim sanatında kırmızı rengin serüveni. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 90–114. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291239
  • Cinematerial. (2022). I Love My Dad [Film afişi]. https://www.cinematerial.com/movies/i-love-my-dad-i14935966/p/u1lch7u2
  • Dağtaş, B. (2002). Reklamı okumak. Ütopya.
  • Delen, J. V., Gubbels, H., Engel, C. ve Mfenyana, K. (2002). Effective poster design. Education for Health, 79–83. https://doi.org/10.1080/13576280110108241
  • Eken, S. (2015). Grafik tasarımda görsel okuma dili (Yayın No. 424974). [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Eker, C. ve Kızgındemir, C. (2022). Grafik tasarım alanındaki etkileri bağlamında 21. yüzyılda yeni bir tasarım üslubu olarak maksimalizm. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(1), 117–136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133806
  • İnanlı, A. ve Yazar, T. (2023). Minimalizme karşı yeni bir üslup olarak maksimalizm ve tipografi. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 6(12), 15–31. http://dx.doi.org/10.29228/usved.73380
  • İncearık, M. E. (2015). Grafik tasarım rehberi. Kodlab Yayın Dağıtım.
  • IMDB. (2009). 500 Days of Summer [Film afişi]. https://www.imdb.com/title/tt1022603
  • IMDB. (2017). Thor: Ragnarok [Film afişi]. https://www.imdb.com/title/tt3501632/mediaviewer/rm1413491712
  • IMP Awards. (2017). Baby Driver [Film afişi]. http://www.impawards.com/2017/baby_driver.html
  • IMP Awards. (2006). Little Miss Sunshine [Film afişi]. http://www.impawards.com/2006/little_miss_sunshine_ver4.html
  • IMP Awards. (2012). The Avengers [Film afişi]. http://www.impawards.com/2012/avengers_ver14.html
  • IMP Awards. (2014). The Grand Budapest Hotel [Film afişi]. http://www.impawards.com/2014/grand_budapest_hotel.html
  • Islakoğlu, P. M. (2006). Minimalizm kavramı ve mimarlıkta minimalist yaklaşımlar (Yayın No. 202502). [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • Jobling, P. ve Crowly, D. (1996). Graphic design: Reproduction and representation since 1800. Manchester University Press.
  • Jun, J. (2011). How climate change organizations utilize websites for public relations. Public Relations Review, 37(3), 245–249.
  • Kahraman, A. D. ve Adam, H. (2019). Afiş tasarımında dikkat edilmesi gereken unsurların afişler üzerinde incelenmesi. The Journal of Social Science, 33, 16–31. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.4749
  • Kalelioğlu, M. (2021). Göstergebilimin genel bir değerlendirmesi, Türkiye'deki yeri ve önemi. Söylem Filoloji Dergisi, 189–200. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.875738
  • Kanıbelli, A. (2025, Mayıs 24). Simetri Ustası: Wes Anderson. gq.com.tr: https://gq.com.tr/gq-loves/simetri-ustasi-wes-anderson
  • Kurşun, U. (2025, Ocak 14). Victorian Style Grafik Tasarım. Ugurkursun. https://www.ugurkursun.com/post/victorian-style-grafik-tasarım-1837-1901
  • Selvi, S. ve Genç, M. (2023). Minimalizm bağlamında Sarıkeçili Yörüklerindeki göç olgusunun belgesel sinema ile değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 59, 256–271.
  • Soygüder, Ş. (2013). Bir dil olarak sarı rengin anlamı ve sarı basın neden sarı. E-Journal of New World Sciences Academy, 184–206.
  • The Movie Database [TMDB]. (2018). Black Panther [Film afişi]. https://www.themoviedb.org/movie/284054-black-panther/images/posters?image_language=uk&language=tr
  • Zhao, W. (2023). Literature Review of Research on the Innovative Application of Calligraphic Fonts in Movie Poster Designs. Highlights in Art and Design, 4(1), 133–135. https://doi.org/10.54097/hiaad.v4i1.12106
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasin Avcı 0000-0002-0589-6921

Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2025
Kabul Tarihi 1 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı, Y. (2025). Film Afişlerinde Zıt Tasarım Yaklaşımları: Minimal ve Maksimal. Modular Journal, 8(2), 334-357. https://doi.org/10.59389/modular.1621345