Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Eğitim Yapısında Çok Amaçlı Salonun Konuşma İşlevi Açısından Akustik Performans Değerlendirmesi ve İyileştirme Önerileri

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 123 - 138, 25.06.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1585016

Öz

Akustik konfor, kapalı mekânlarda yapılan etkinliklerin verimli ve anlaşılır bir şekilde gerçekleşmesi için gerekli temel koşullardan biridir. Özellikle eğitim yapılarında akustik konforun sağlanması, öğrenme sürecine olumlu katkı sağlamakta ve dikkat dağınıklığını azaltmaktadır. Eğitim ortamlarında akustik koşulların yetersizliği, öğrenci ve öğretmenlerin iletişimini zorlaştırarak eğitimin kalitesini düşürmektedir. Akustik konforun mevcut durumunu belirlemek amacıyla yapılan çalışmada çok amaçlı salonun akustik performansı, reverberasyon süresi, konuşmanın belirginliği ve konuşma iletim indeksi gibi akustik parametreler üzerinden simülasyonlarla incelenmektedir. Bu parametreler, salon içinde konuşma ve ses anlaşılırlığını etkileyen en önemli göstergeler olarak öne çıkmaktadır. Analiz sonuçları, reverberasyon süresi ve STI değerlerinin istenen seviyelerin altında kaldığını, bu durumun konuşma anlaşılırlığını olumsuz etkilediğini ortaya koymaktadır. Optimum akustik performans sağlamak amacıyla salonun reverberasyon süresinin düşürülmesi ve anlaşılırlığı artırıcı önlemler alınması önerilmektedir. Böylece, eğitim yapılarında akustik konforun iyileştirilmesiyle daha etkili ve verimli bir öğrenme ortamı oluşturulması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • ​​Beranek, L. (2011). Concert hall acoustics. Architectural Science Review, 54(1), 5-14. https://doi.org/10.3763/asre.2010.0059
  • ​Bistafa, S. R. & Granado M. V. (2005). A survey of the acoustic quality for speech in auditoriums. Technical Acoustics, 15, 1-16.
  • ​Cairoli, M. (2021). The architectural acoustic design for a multipurpose auditorium: Le Serre hall in the Villa Erba Convention Center. Applied Acoustics, 173. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2020.107695
  • ​Christensen, C. L. (2007). Industrial, Auditorium and Combined Editions: Version 9.0 User Manual. Odeon Room Acoustics Program. Odeon A/S. https://orbit.dtu.dk/en/publications/industrial-auditorium-and-combined-editions-version-90-user-manua
  • ​CM Mimarlık Resmi Web Sitesi (2024, Kasım 13). Fevziye Mektepleri Vakfı Ispartakule Eğitim Kurumları. https://cmmimarlik.com.tr/proje/fmv-ispartakule/
  • ​Demirel, F., & İlisulu, S. G (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi projesi ve akustik konfor analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.
  • ​Demirel, F., İlisulu, S. G., & Görkem, M. (2018). Sivas Kültür Merkezi çok amaçlı salonu akustik tasarımı. Politeknik Dergisi, 21(3), 535-542. https://doi.org/10.2339/politeknik.450610
  • ​Egan, D. (2007). Architectural Acoustics. McGraw-Hill.
  • ​Kavraz, M. & Kabil, Ö. (2020). Eğitim yapılarındaki dersliklerin mimari akustik açıdan simülasyon yöntemi ile değerlendirilmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği, APJES, 8(2), 379–387. http://doi.org/10.21541/apjes.621683
  • ​Knudsen, V. O. & Harris, C. M. (1950). Acoustical Designing in Architecture. John Wiley & Sons Inc.
  • ​Kurtay, C., Irklı Eryıldız, D., & Ulukavak Harputlugil, G. (2008). Mimar Kemaleddin Salonu akustik performans değerlendirmesi ve performans iyileştirme önerileri. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(3), 557-568.
  • ​Long, M. (2005). Architectural Acoustics. Elsevier Academic Press.
  • ​Maekewa, Z., & Lord, P. (1993). Environmental and Architectural Acoustics. CRC Spon Press. https://doi.org/10.4324/9780203222911
  • ​Özçetin, Z., Demirel, F. & Eminel, M. (2018). Eğitim yapıları özelinde akustik konfora yönelik uygulama örneği. Social Science Development Journal, 3(12), 468-475, https://doi.org/10.31567/ssd.76
  • ​Sarıoğlu Kılıç, R. (2024). Eğitim hacimlerinde yutucu gereç yerleşimine göre hacim akustiği parametrelerinin incelenmesi (Yayın No: 859874) [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • ​Semerci, F. & Kaygısız, A. (2020). Eğitim yapılarında mekânların akustik analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Artium, 8(2), 95-104.
  • ​Şimşek, O. (2021). Çok amaçlı salonlarda değiştirilebilir akustik tasarım: Sinema Anadolu çok amaçlı salonu örneği. Academic Platform Journal of Engineering and Science, 9(2), 360-370. https://doi.org/10.21541/apjes.750212
  • ​International Organization for Standardization. (2009). Acoustics - Measurement of room acoustic parameters - Part 1: Performance spaces (ISO EN ISO 3382-1:2009). https://www.iso.org/standard/40979.html

Evaluation of Acoustic Performance of a Multipurpose Hall for Speech Activities in an Educational Building and Improvement Proposals

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 123 - 138, 25.06.2025
https://doi.org/10.59389/modular.1585016

Öz

Acoustic comfort is one of the essential conditions for the efficient and comprehensible conduct of activities in enclosed spaces. Ensuring acoustic comfort, particularly in educational facilities, contributes positively to the learning process and helps reduce distractions. Inadequate acoustic conditions in educational settings hinder communication between students and teachers, ultimately diminishing the quality of education. This study assesses the current level of acoustic comfort in a multipurpose hall by examining its acoustic performance through simulations, focusing on parameters such as reverberation time, speech clarity, and the speech transmission index (STI). These parameters are key indicators affecting speech and sound intelligibility within the hall. The analysis results reveal that the reverberation time and STI values fall below desired levels, negatively impacting speech intelligibility. To achieve optimal acoustic performance, it is recommended to reduce the reverberation time and implement measures to improve intelligibility. Thus, enhancing acoustic comfort in educational spaces aims to create a more effective and productive learning environment.

Kaynakça

  • ​​Beranek, L. (2011). Concert hall acoustics. Architectural Science Review, 54(1), 5-14. https://doi.org/10.3763/asre.2010.0059
  • ​Bistafa, S. R. & Granado M. V. (2005). A survey of the acoustic quality for speech in auditoriums. Technical Acoustics, 15, 1-16.
  • ​Cairoli, M. (2021). The architectural acoustic design for a multipurpose auditorium: Le Serre hall in the Villa Erba Convention Center. Applied Acoustics, 173. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2020.107695
  • ​Christensen, C. L. (2007). Industrial, Auditorium and Combined Editions: Version 9.0 User Manual. Odeon Room Acoustics Program. Odeon A/S. https://orbit.dtu.dk/en/publications/industrial-auditorium-and-combined-editions-version-90-user-manua
  • ​CM Mimarlık Resmi Web Sitesi (2024, Kasım 13). Fevziye Mektepleri Vakfı Ispartakule Eğitim Kurumları. https://cmmimarlik.com.tr/proje/fmv-ispartakule/
  • ​Demirel, F., & İlisulu, S. G (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi projesi ve akustik konfor analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.
  • ​Demirel, F., İlisulu, S. G., & Görkem, M. (2018). Sivas Kültür Merkezi çok amaçlı salonu akustik tasarımı. Politeknik Dergisi, 21(3), 535-542. https://doi.org/10.2339/politeknik.450610
  • ​Egan, D. (2007). Architectural Acoustics. McGraw-Hill.
  • ​Kavraz, M. & Kabil, Ö. (2020). Eğitim yapılarındaki dersliklerin mimari akustik açıdan simülasyon yöntemi ile değerlendirilmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği, APJES, 8(2), 379–387. http://doi.org/10.21541/apjes.621683
  • ​Knudsen, V. O. & Harris, C. M. (1950). Acoustical Designing in Architecture. John Wiley & Sons Inc.
  • ​Kurtay, C., Irklı Eryıldız, D., & Ulukavak Harputlugil, G. (2008). Mimar Kemaleddin Salonu akustik performans değerlendirmesi ve performans iyileştirme önerileri. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(3), 557-568.
  • ​Long, M. (2005). Architectural Acoustics. Elsevier Academic Press.
  • ​Maekewa, Z., & Lord, P. (1993). Environmental and Architectural Acoustics. CRC Spon Press. https://doi.org/10.4324/9780203222911
  • ​Özçetin, Z., Demirel, F. & Eminel, M. (2018). Eğitim yapıları özelinde akustik konfora yönelik uygulama örneği. Social Science Development Journal, 3(12), 468-475, https://doi.org/10.31567/ssd.76
  • ​Sarıoğlu Kılıç, R. (2024). Eğitim hacimlerinde yutucu gereç yerleşimine göre hacim akustiği parametrelerinin incelenmesi (Yayın No: 859874) [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanı.
  • ​Semerci, F. & Kaygısız, A. (2020). Eğitim yapılarında mekânların akustik analizi: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Artium, 8(2), 95-104.
  • ​Şimşek, O. (2021). Çok amaçlı salonlarda değiştirilebilir akustik tasarım: Sinema Anadolu çok amaçlı salonu örneği. Academic Platform Journal of Engineering and Science, 9(2), 360-370. https://doi.org/10.21541/apjes.750212
  • ​International Organization for Standardization. (2009). Acoustics - Measurement of room acoustic parameters - Part 1: Performance spaces (ISO EN ISO 3382-1:2009). https://www.iso.org/standard/40979.html
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Umur Özbek 0000-0002-1145-5372

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2024
Kabul Tarihi 14 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbek, U. (2025). Bir Eğitim Yapısında Çok Amaçlı Salonun Konuşma İşlevi Açısından Akustik Performans Değerlendirmesi ve İyileştirme Önerileri. Modular Journal, 8(1), 123-138. https://doi.org/10.59389/modular.1585016