Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzelerde Bölücü-Sergileme Elemanlarının Kurguları

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 191 - 202, 31.12.2022

Öz

Müzeler sanat eserlerini saklayan, koruyan ve sergileyen yapılardır. Müzelerde sergileme alanlarının tasarımında sağlanması gereken birçok gereklilik mevcuttur. Araştırmada müzenin tanımı, tarihsel süreci, tasarım kriterleri ve sergileme, bölücü kavramları ele alınmıştır. Çalışma kapsamında müzelerde sirkülasyonu sağlayan bölücü-sergileme elemanlarının ilişkisi incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, bölücü elemanlar ile sergileme alanlarının kurgulanmasının eser ve iç mekânlar üzerinde oluşturduğu etkileri, bölücü elemanların tasarım standartlarını ve yönlendiricilikteki etkisini araştırmaktır. Nitel bir araştırma olan çalışmada, belgesel tarama yöntemiyle konu ile ilgili kitap, makale, tezlerden ve müzelerin internet adreslerinden faydalanılmış ve görseller üzerinden sergileme ve bölücü elemanlar ile ilgili örnekler karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırma, müzelerde bölücü eleman kurguları hakkında bir süreli yayın bulunmadığından literatüre katkı sağlamaktadır. Müzelerdeki bölücü elemanlar, ziyaretçinin bir sirkülasyon dahilinde sergiyi incelemesi ve eserleri bünyesinde sergileyebilmesi yönleriyle ziyaretçi ve eserleri etkilemektedir. Araştırma sonucunda, bölücülerin sağladığı yönlendiricilik, sergileme vb. birçok imkân sayesinde müzelerin bölücü elemanlar ile kurgulanmasının fayda sağlayabileceği görülmüştür.

Kaynakça

  • Akgün, B. (2018). Müze sergileme vitrinleri ve mağaza vitrinlerinin aydınlatma tekniği kuralları açısından karşılaştırılması (Yayın No. 508709). [Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi].
  • Ariz Yöndem, İ. (2019). Müzelerde aydınlatma ve önleyici koruma yöntemi olarak ışığın denetimi. Ürün Yayınları.
  • Ayan Ergen, B. (2013). Sanat yapıtı sergileme ve sunum çeşitlerine örnekler eşliğinde bir bakış. Akdeniz Sanat, 6(11), 130-143.
  • Aykut, Z. (2017a). Müze sergilemelerinde izleyici-sergi etkileşimi bağlamında mekân tasarımı. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 2(2), 219-242.
  • Aykut, Z. (2017b). Müze sergilemelerinde izleyici-sergi etkileşimi bağlamında mekân tasarımı (Yayın No. 488912). [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Aykut, Z. (2021). Çağdaş müze sergi mekânlarında hikâye anlatımının sergileme vitrinleri ve vitrin aydınlatma tasarımına etkisi. Mimarlık ve Yaşam, 6(2), 767-778.
  • Boyraz, B. (2013). Müze teknolojileri ve sergileme farklılıkları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 1-14.
  • Çalışkan, C. (2016). Sergileme tasarımının gelişimi ve müze ile sanat galerilerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Art and Design, 3(1), 26-42.
  • Firouzkouhi, F. (2019). Müze binalarında mekânsal esneklik ve güncel örneklerin incelenmesi (Yayın No. 610509). [Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Işıkören, S. H. (2020). Sergi mekânı tasarımı ile sanat eseri ilişkisi ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde sergi mekânı tasarım örneği olarak Günsel Sanat Müzesi. YDÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2(1), 27-34.
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekânlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47.
  • Kaymakçı, S. (2022). Tarihi yapıların müze olarak işlevlendirilmesinin İstanbul’dan örneklerle incelenmesi. Mimarlık ve Yaşam, 7(2), 647-667.
  • Neufert, E. (2017). Yapı tasarımı (39. baskı). Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Okan, B. (2018). Günümüz müzecilik anlayışındaki yaklaşımlar ve müze oluşumunu etkileyen unsurlar. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(4), 215-242.
  • Öztekin, O. A. (2014). Müze kavramı ve müze yapılarının iç mekânlarının İstanbul’dan örneklerle incelenmesi (Yayın No. 357295). [Yüksek Lisans tezi, Haliç Üniversitesi].
  • Sakarya. K. (2021). İç mekân tasarımında kullanılan bölücü elemanlar için bir sınıflandırma, Euroasia Journal Of Social Sciences & Humanities, 8(1), 10-25.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2014). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, N. ve Söğüt, M. A. (2020). Şehir içi otel odalarının banyolarında kullanılabilirlik kavramının tekerlekli sandalye kullanıcıları açısından analizi: Pendik’te üç otel, Mimarlık ve Yaşam, 5(2), 299-333.
  • Osman Hamdi Bey (2022, 23 Nisan). Suna ve İnan Kıraç Vakfı Koleksiyonu'ndan yapıtlarıyla yaşamı ve sanatı. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/osman-hamdi-bey/194
  • Zevk Meselesi (2022, 23 Nisan). Galeri. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/zevk-meselesi/1265
  • Kahve Molası. (2022, 23 Nisan). Kütahya çini ve seramiklerinde kahvenin serüveni. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/kahve-molasi/160
  • PTT Pul Müzesi. (2022, 1 Mayıs). https://www.arkiv.com.tr/proje/ptt-pul-muzesi/2590
  • Guggenheim Museum Building Views. (2022, 23 Nisan). https://www.guggenheim.org/
  • OMM. (2022, 23 Nisan). Odunpazarı Modern Müze. https://www.omm.art/tr/detay/ziyaret-bilgisi

Constructs of Divider-Exhibition Elements in Museums

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 191 - 202, 31.12.2022

Öz

Museums are structures that store, preserve and exhibit works of art. There are many requirements that must be met in the design of exhibition areas in museums. The definition of the museum, its historical process, design requirements, exhibition, and divisive concepts are examined in the research. The relationship between the divider-exhibition elements that provide circulation in museums has been investigated within the scope of the study. The aim of this research is to look into the effects of the divider elements and exhibition areas on the works and interior spaces, as well as the design standards of the divider elements and their effect on directing. The documentary scanning method was used with books, articles, theses and museum internet addresses in the study, which is qualitative research and examples related to the exhibition and divider elements were examined through visuals. The research contributes to the literature since there is no periodical about the divider element fiction in museums. The divider elements in museums affect the visitors and the works in terms of the visitor's ability to examine the exhibition within the circulation and to exhibit the works within its structure. In terms of the visitor's ability to examine the exhibition and exhibit the works within a circulation, the divider elements in museums affect both the visitors and the works. As a result of the research, it has been seen that it can be beneficial to construct museums with divider elements, thanks to the orientation, exhibition, and many similar opportunities provided by the dividers.

Kaynakça

  • Akgün, B. (2018). Müze sergileme vitrinleri ve mağaza vitrinlerinin aydınlatma tekniği kuralları açısından karşılaştırılması (Yayın No. 508709). [Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi].
  • Ariz Yöndem, İ. (2019). Müzelerde aydınlatma ve önleyici koruma yöntemi olarak ışığın denetimi. Ürün Yayınları.
  • Ayan Ergen, B. (2013). Sanat yapıtı sergileme ve sunum çeşitlerine örnekler eşliğinde bir bakış. Akdeniz Sanat, 6(11), 130-143.
  • Aykut, Z. (2017a). Müze sergilemelerinde izleyici-sergi etkileşimi bağlamında mekân tasarımı. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 2(2), 219-242.
  • Aykut, Z. (2017b). Müze sergilemelerinde izleyici-sergi etkileşimi bağlamında mekân tasarımı (Yayın No. 488912). [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Aykut, Z. (2021). Çağdaş müze sergi mekânlarında hikâye anlatımının sergileme vitrinleri ve vitrin aydınlatma tasarımına etkisi. Mimarlık ve Yaşam, 6(2), 767-778.
  • Boyraz, B. (2013). Müze teknolojileri ve sergileme farklılıkları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 1-14.
  • Çalışkan, C. (2016). Sergileme tasarımının gelişimi ve müze ile sanat galerilerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Art and Design, 3(1), 26-42.
  • Firouzkouhi, F. (2019). Müze binalarında mekânsal esneklik ve güncel örneklerin incelenmesi (Yayın No. 610509). [Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Işıkören, S. H. (2020). Sergi mekânı tasarımı ile sanat eseri ilişkisi ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde sergi mekânı tasarım örneği olarak Günsel Sanat Müzesi. YDÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2(1), 27-34.
  • Kandemir, Ö. ve Uçar, Ö. (2015). Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekânlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47.
  • Kaymakçı, S. (2022). Tarihi yapıların müze olarak işlevlendirilmesinin İstanbul’dan örneklerle incelenmesi. Mimarlık ve Yaşam, 7(2), 647-667.
  • Neufert, E. (2017). Yapı tasarımı (39. baskı). Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Okan, B. (2018). Günümüz müzecilik anlayışındaki yaklaşımlar ve müze oluşumunu etkileyen unsurlar. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 3(4), 215-242.
  • Öztekin, O. A. (2014). Müze kavramı ve müze yapılarının iç mekânlarının İstanbul’dan örneklerle incelenmesi (Yayın No. 357295). [Yüksek Lisans tezi, Haliç Üniversitesi].
  • Sakarya. K. (2021). İç mekân tasarımında kullanılan bölücü elemanlar için bir sınıflandırma, Euroasia Journal Of Social Sciences & Humanities, 8(1), 10-25.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2014). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, N. ve Söğüt, M. A. (2020). Şehir içi otel odalarının banyolarında kullanılabilirlik kavramının tekerlekli sandalye kullanıcıları açısından analizi: Pendik’te üç otel, Mimarlık ve Yaşam, 5(2), 299-333.
  • Osman Hamdi Bey (2022, 23 Nisan). Suna ve İnan Kıraç Vakfı Koleksiyonu'ndan yapıtlarıyla yaşamı ve sanatı. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/osman-hamdi-bey/194
  • Zevk Meselesi (2022, 23 Nisan). Galeri. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/zevk-meselesi/1265
  • Kahve Molası. (2022, 23 Nisan). Kütahya çini ve seramiklerinde kahvenin serüveni. https://www.peramuzesi.org.tr/sergi/kahve-molasi/160
  • PTT Pul Müzesi. (2022, 1 Mayıs). https://www.arkiv.com.tr/proje/ptt-pul-muzesi/2590
  • Guggenheim Museum Building Views. (2022, 23 Nisan). https://www.guggenheim.org/
  • OMM. (2022, 23 Nisan). Odunpazarı Modern Müze. https://www.omm.art/tr/detay/ziyaret-bilgisi
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sıla Kaymakçı 0000-0001-7530-2167

İldem Aytar Sever 0000-0003-2492-9845

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaymakçı, S., & Aytar Sever, İ. (2022). Müzelerde Bölücü-Sergileme Elemanlarının Kurguları. Modular Journal, 5(2), 191-202.