The characteristics of school playgrounds affect students' performance, behaviour, and health. The aim of this study is to assess the physical suitability of seven model playground projects implemented in primary schools in Diyarbakır and to develop recommendations for their improvement. The schools were selected using purposive sampling. The observation form consists of the main design criteria of ‘Immediate environment,’ ‘Physical activity areas,’ ‘Landscape design,’ and ‘Pedestrian and vehicle paths.’ Field studies revealed that no school achieved a 100% success score. The main problems identified were the lack of school stops and parking areas, insufficient play equipment, and the incorrect construction of existing equipment/areas, insufficient natural landscape areas, and the lack of separation between vehicle, pedestrian, and bicycle paths. The findings indicate that schoolyards have potential but are not used effectively. It is believed that the results will serve as a guide for the proper spatial planning of schoolyards, which affect children's achievement, behaviour, and health.
Okul bahçelerinin fiziksel özellikleri; öğrencilerin başarılarını, davranış özelliklerini ve sağlığını etkilemektedir. Bu çalışmada Diyarbakır’da bulunan ve tip proje olarak uygulanan yedi ilköğretim okulu bahçesinin fiziksel yeterliliklerinin belirlenmesi ve iyileştirilmesine yönelik önerilerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamındaki okullar, amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Literatür taramaları kapsamında oluşturulan gözlem formu; ‘yakın çevre’, ‘fiziksel aktivite alanları’, ‘peyzaj tasarımı’ ve ‘yaya ve araç yolları’ ana tasarım kriterlerinden oluşmaktadır. Alan çalışmalarında hiçbir okulun ana kriterler kapsamında %100 başarı puanına ulaşamadığı belirlenmiştir. Yakın çevre kriteri kapsamında okul durakları ve otopark alanlarının bulunmaması; fiziksel aktivite alanları kriteri kapsamında oyun ekipmanlarının yetersizliği ve var olan ekipman/sahaların yanlış inşa edilmesi; peyzaj tasarımı kapsamında doğal peyzaj alanlarının yetersizliği; yaya ve araç yolları kriteri kapsamında ise araç, yaya ve bisiklet yollarının ayrıştırılmaması, başlıca sorunlarıdır. Çalışmanın bulguları kapsamında, okul bahçelerinin potansiyele sahip olmasına rağmen etkin kullanılmadıkları belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarının; çocukların akademik başarı, davranış özellikleri ve fiziksel sağlığını etkileyen okul bahçelerinin doğru mekânsal planlaması için bir rehber olacağı düşünülmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Architectural Design |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | May 7, 2025 |
| Acceptance Date | November 19, 2025 |
| Publication Date | December 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |