Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN ‘KAMUSAL MEKÂN' NİTELİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: ANKARA PANORA ALIŞVERİŞ MERKEZİ ÖRNEĞİ

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 10, 141 - 154, 01.06.2009

Öz

Küreselleşme ile ortaya çıkan süreçler, toplumsal yapıda meydana gelen değişimler, iletişim ve bilgi teknolojilerindeki gelişmeler kentsel kamusal mekân kavramının anlam ve işlevini değiştirmiştir. Günümüzde tek bir yapı veya yapı grubu içerisine sıkıştırarak kamusallaşma çabası içine giren alışveriş merkezleri küreselleşme ile birlikte imaj değiştiren kentlerin tanımlayıcı ve simgeleyici „kamu mekân‟ları haline dönüşmüştür. Çalışmanın amacı; alışveriş merkezlerinin „kamusal mekân‟ niteliklerini, somut verilerle Ankara Panora Alışveriş Merkezi örneğinde sorgulamak olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AURIGI, Alessandro & GRAHAM Stephen (1997). “Virtual Cities, Social Polarisation and the Crisis in Urban Public Space”, Journal of Urban Technology, Volume 4, No: 1: 19-52.
  • BANERJEE, Tribid (2007). “The Future of Public Space: Beyond Invented Streets and Reinvented Places”, Urban Desing Reader, Ed: Matthew Carmona & Steve Tiesdell, Architectural Press: 153-162.
  • BİLSEL, Cana (2008). “Yeni Dünya Düzeninde Çözülen Kentler ve Kamusal Alan: İstanbul'da Merkezkaç Kentsel Dinamikler ve Kamusal Mekân Üzerine Gözlemler”, http://www.metropolistanbul.com/public/temamakale.aspx?tmid=7&mid=8 (Erişim: 8.12.2008, saat.15.30).
  • BİROL, Gaye (2005). “Çağdaş Alışveriş Merkezlerinde Kent Dokusunun Yeniden Yorumlanması”, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt.20, No.4: 421-427.
  • CARR, Stephen, FRANCİS, Mark  RİVLİN, Leanne (1995). Public Space, New York: Cambridge University Press.
  • CHRISTOPHERSON, Susan (1994). “The Fortress City: Privatised Spaces, Consumer Citizenship”, in: A. Amin (Ed.) Post Fordism: A Reader, Oxford: Blackwell: 409-427
  • GÜNEY, Zeynep (2007). “Kamusal Alan Nedir? Kamusal Mekân Nedir?”, http://www.arkitera.com/haber_21487_kamusal-alan-nedir-kamusal-mekân-nedir.html, (Erişim: 12.11.2008, saat.14.30).
  • http://www.panora.com.tr (Erişim: 09.12.2008, saat.10.00).
  • http://arkiv.arkitera.com/p8346-panora-alisveris-ve-yasam-merkezi.html, (Erişim: 20.12.2008, saat. 12.30).
  • KUNDUZ,Yasemin (2008). Ankara Panora Alışveriş Merkezinden Çekilen Fotoğraflar, Ankara (21.12.2008)
  • JEWEL, Nick (2001). “The Fall and Rise of the British Mall”, The Journal of Architecture, Volume 6, Number 4: 317-378.
  • MADANIPOUR, Ali (2007). “Social Exclusion and Space”, The City Reader. London: Routledge: 158-165.
  • MILLER, Daniel (1987). Material Culture and Mass Consumption, Blackwell, Oxford.
  • MITCHELL, Don (1995). “The End of Public Space?”, Annals of the Association of American Geographers, Volume 85, Number 1: 108-33.
  • OKTAY, Derya (2001). “Kentsel Tasarımın Kuramsal Çerçevesine Güncel Bir Bakış: Kentlerimiz, Yaşam Kalitesi ve Sürdürülebilirlik”, Mimarlık Dergisi, 302: 45-49.
  • ÖNÜR: (1992). Architectural Experiences and in Public Space, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, ODTÜ-Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, (Yayınlanmamış).
  • RITZER, George (2004). The Globalization of Nothing, Sage Publications.
  • SOUTHWORTH, Micheal (2005). “Reinventing Main Street: From Mall to Townscape Mall”, Journal of Urban Design, Volume.10, No:2: 151-170.
  • ÜNÜVAR, Kerem (1998). “Osmanlı‟da Bir Kamusal Mekân: Kahvehaneler”, Doğu-Batı Dergisi, 5, 3.Baskı, Ankara: 205-217.
  • VOYCE, Malcolm (2006). “Shopping Malls in Australia: The End of Public Space and the Rise of „Comsumerist Citizenship”, Journal of Sociology, Volume 42, No. 3: 269-286.
  • YIRTICI, Hakkı ve Uluoğlu Belkıs (2004). “Mekânın Altyapısal Dönüşümü”, İTÜ Dergisi/a Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt.3, Sayı.1: 43-52.
  • YÜCEL, Atilla ve VURAL, Tülin (2008). “Alışveriş Merkezleri”, http://sinkingabout.blogspot.com/2008/03/alveri-merkezleri.html, (Erişim:25.12.2008, saat.17.00)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Tekel

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Tekel, A. (2009). ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN ‘KAMUSAL MEKÂN’ NİTELİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: ANKARA PANORA ALIŞVERİŞ MERKEZİ ÖRNEĞİ. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), 10(10), 141-154.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr