Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞAL LİFLER VE DOĞAL BOYAR MADDELER KULLANILARAK OLUŞTURULAN BİR LİF SANATI ÇALIŞMASININ OLUŞUM SÜRECİ: SUYUN ÖTESİNDE

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 207 - 220, 31.10.2022
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1128677

Öz

Doğal yaşam, insanoğlunun yaradılışında var olan ve temel ihtiyaçları karşılamak amacını yerine getirmeye odaklı bir olgudur. Giyim ve tekstil bağlamında, insanlar, soğuk hava koşullarından ve diğer çevresel etkenlerden korunma ihtiyacı nedeniyle bitkilerden ve hayvan postlarından lifler elde ederek, vücutlarını örtmek amacıyla kullanmışlardır. Zaman içerisinde teknolojinin gelişmesi ve malzemelerin çeşitlenmesi ile yeni teknikler keşfedilerek lifler tekstil yüzeyleri haline getirilmiştir. Bu tekstil yüzeyleri, kendi doğal renkleri ile kullanıldığı gibi farklı doğal ve yapay boyalar yardımı ile renklendirilerek kullanılmış ve kullanılmaktadır. Çiçek, yaprak, bitki, toprak ve kaya gibi doğal boya kaynaklarından farklı yapıda ve tonlarda pek çok renk elde edilebilmektedir. Bu çalışma kapsamında farklı doğal kaynaklardan boyarmadde elde edilmiş ve yine doğal lifler bu boyalarla renklendirilmiştir. Renklendirilmesi yapılan lifler farklı form ve biçimlerde kullanılmıştır. Bu çalışma kapsamında deniz yaşamının önemi, deniz ve su kirliliğinin çevreye ve canlı yaşamına etkilerine dikkat çekilmiştir. “Suyun Ötesinde” adı verilen lif sanatı çalışması ortaya çıkarılmıştır. Çalışma tuval üzerine uygulanmış olup, tasarım süreci ve uygulanan adımlar aktarılmıştır.

Kaynakça

  • Alpay, C. G. (2015). Büyükşehir Belediyeleri Deniz Kirliliği Önleme Çalışmaları ve Öneriler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi , İstanbul Teknik Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Ana Bilim Dalı.
  • Bahtiyari, İ., Duran , K., & Akça , C. (2008). Yün Lifinin Yeni Kullanım Olanakları . Tekstil ve Konfeksiyon , 18(1), 4-7.
  • Begiç, H. N. (2016). Giyim-Kuşam Kültüründe Keçe Sanatına Tarihsel Bir Bakış . Sutad(40), 287-297.
  • Çeliker, D. (2011, Kasım). Geçmişten Günümüzze Türklerde Keçecilik ve Keçe Yapımında Yeni Teknikler. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 8(1), 1-22.
  • Deveoğlu, O., & Karadağ, R. (2011). Genel Bir Bakış: Doğal Boyar Maddeler . Fen Bilimleri Dergisi , 23(1), 21-32.
  • Dorak, S., Aşık, B., & Özsoy, G. (2019). Tarımda Su Kalitesi ve Su Kirliliğinin Önemi: Bursa Nilüfer Çayı Örneği . Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 155-166.
  • Güler, D., & Çobanoğlu, Z. (1994). Su Kirliliği (1. b.). Ankara, Türkiye: T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Gümüşer, T. (2013). Ekolojik Bebek Giysilerinde Doğal Liflerin Önemi . Sanat-Tasarım Dergisi, 1(4), 23-34.
  • Karadağ, R. (2007). Doğal Boyamacılık. Ankara, Türkiye: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Ovacık, M., & Gümüşer, T. (2016). Geçmişten Günümüze Keçe: Ayfer Güleç İş Modeli Üzerine Bir Analiz . Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi(15), 155-171.
  • Sağlam, M., & Bellitürk, K. (2003). Su Kirliliği ve Toprak Üzerindeki Etkisi. Alatarım, 2(1), 46-49.
  • Tutak , M., & Benli, H. (2008, Aralık). Bazı Bitkilerden Elde Edilen Doğal Boyar Maddelerin Yünü Boyama Özelliğinin İncelenmesi . Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 10(2), 53-59.
  • Üçgül, İ., & Turak, B. (2019). Tekstil Katı Atıklarının Geri Dönüşümü ve Yalıtım Malzemesi Olarak Değerlendirilmesi. Academic Platform-Journal Of Engineering and Science, 3(3), 39-48.

THE FORMATION PROCESS OF FIBER ARTWORKS CREATED WITH NATURAL FIBERS AND NATURAL DYES: BEYOND WATER

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 3, 207 - 220, 31.10.2022
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1128677

Öz

Natural life is a phenomenon that exists in the creation of human beings and is focused on fulfilling the purpose of meeting basic needs. In the context of clothing and textiles, people obtained fibers from plants and animal hides and used them to cover their bodies due to the need for protection from cold weather conditions and other environmental factors. With the development of technology and the diversification of materials over time, new techniques have been discovered and fibers have been turned into textile surfaces. These textile surfaces are used with their own natural colors as well as being colored with the help of different natural and artificial dyes. Many colors in different structures and tones can be obtained from natural dye sources such as flowers, leaves, plants, soil and rocks. Within the scope of this study, dyestuffs were obtained from different natural sources and natural fibers were colored with these dyes. Colored fibers were used in different forms and shapes. Within the scope of this study, the importance of marine life and the effects of sea and water pollution on the environment and living life were emphasized. The fiber art work called “Beyond Water” was revealed. The work has been applied on the canvas, and the design process and applied steps have been conveyed.

Kaynakça

  • Alpay, C. G. (2015). Büyükşehir Belediyeleri Deniz Kirliliği Önleme Çalışmaları ve Öneriler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi , İstanbul Teknik Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Ana Bilim Dalı.
  • Bahtiyari, İ., Duran , K., & Akça , C. (2008). Yün Lifinin Yeni Kullanım Olanakları . Tekstil ve Konfeksiyon , 18(1), 4-7.
  • Begiç, H. N. (2016). Giyim-Kuşam Kültüründe Keçe Sanatına Tarihsel Bir Bakış . Sutad(40), 287-297.
  • Çeliker, D. (2011, Kasım). Geçmişten Günümüzze Türklerde Keçecilik ve Keçe Yapımında Yeni Teknikler. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 8(1), 1-22.
  • Deveoğlu, O., & Karadağ, R. (2011). Genel Bir Bakış: Doğal Boyar Maddeler . Fen Bilimleri Dergisi , 23(1), 21-32.
  • Dorak, S., Aşık, B., & Özsoy, G. (2019). Tarımda Su Kalitesi ve Su Kirliliğinin Önemi: Bursa Nilüfer Çayı Örneği . Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 155-166.
  • Güler, D., & Çobanoğlu, Z. (1994). Su Kirliliği (1. b.). Ankara, Türkiye: T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Gümüşer, T. (2013). Ekolojik Bebek Giysilerinde Doğal Liflerin Önemi . Sanat-Tasarım Dergisi, 1(4), 23-34.
  • Karadağ, R. (2007). Doğal Boyamacılık. Ankara, Türkiye: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Ovacık, M., & Gümüşer, T. (2016). Geçmişten Günümüze Keçe: Ayfer Güleç İş Modeli Üzerine Bir Analiz . Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi(15), 155-171.
  • Sağlam, M., & Bellitürk, K. (2003). Su Kirliliği ve Toprak Üzerindeki Etkisi. Alatarım, 2(1), 46-49.
  • Tutak , M., & Benli, H. (2008, Aralık). Bazı Bitkilerden Elde Edilen Doğal Boyar Maddelerin Yünü Boyama Özelliğinin İncelenmesi . Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 10(2), 53-59.
  • Üçgül, İ., & Turak, B. (2019). Tekstil Katı Atıklarının Geri Dönüşümü ve Yalıtım Malzemesi Olarak Değerlendirilmesi. Academic Platform-Journal Of Engineering and Science, 3(3), 39-48.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilara Nur Atalan 0000-0003-2963-2311

Bünyamin Üzümcü 0000-0002-5741-1199

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Atalan, D. N., & Üzümcü, B. (2022). DOĞAL LİFLER VE DOĞAL BOYAR MADDELER KULLANILARAK OLUŞTURULAN BİR LİF SANATI ÇALIŞMASININ OLUŞUM SÜRECİ: SUYUN ÖTESİNDE. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 4(3), 207-220. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1128677

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.