Amaç: Dijital müdahaleler ile davranış değişimi günümüzdeki birçok alanda karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma; uzun vadede etkili fiziksel aktivite seviyesini artırıcı dijital müdahale tasarımının, altyapı çalışması için yapılan literatür değerlendirmesidir.
Yöntem: Çalışma üç aşamada gerçekleştirildi. Birinci aşamada literatür taraması yaparak, herhangi bir dijital müdahale adımı içeren veya fiziksel aktiviye seviyesini artırmayı amaçlayan çalışmalar incelendi. Dijital müdahaleler mail, bildirim, sms gibi teknik kısıtlara veya yeteneklere bağlı çeşitlilik göstermektedir. İkinci aşamada, davranış değişimi teoremleri ile kurgulanan müdahaleleri konu eden çalışmalar öz belirleme teorisi (Self Determination), oyunlaştırma (gamification), ve sosyal medya etkileri 3 ana başlıkta incelendi. Son aşamada ise bu ana başlıkta çıkan çalışmaların teknoloji dünyasındaki karşıklıkları ile eşleştirildi.
Bulgu: Bu eleme yöntemi sonucunda, otuz çalışmnın detaylı incelenmesine neden olmuştur. Öz belirleme teorisi (Self Determination), oyunlaştırma (gamification), ve sosyal medya etkileri başlıkları altında fiziksel aktivite üzerinde yapılan çalışmaların daha etkin olduğu sonuçlarına rastlamıştır.
Sonuç: İncelenen kaynaklar dayanak gösterilerek çıkarılan sonuç ve değerlendirmeleri içermektedir. Buradaki sonuçların değerlendirilmesi ve gelecek çalışmalara yapılan atıflar ile herhangi bir yazılımda kullanılabilecek “Kapsamlı Dijital Müdahale Modeli” tasarlanmıştır.
Dijital müdahaleler Fiziksel aktivite Öz belirleme Sosyal medya Oyunlaştırma
Objective: Behavior change with digital interventions appears in many areas today. This work is the literature review of the digital intervention design that increases the level of effective physical activity in the long term.
Method: The study has three stages. In the first stage, the studies that included any digital intervention steps or aimed to increase the level of physical activity were examined by searching the literature. The digital interventions depending on technical constraints or capabilities such as mail, notification, and SMS. In the second stage, the studies on the interventions constructed with behavioral change theorems were examined in 3 main titles. At the last stage, it was matched with the features of the software and these titles.
Finding: As a result of this screening method, it caused a detailed examination of thirty studies. Have found that the studies on physical activity were more effective under the headings of self-determination, gamification, and social media effects.
Conclusion: The sources examined include the conclusions and evaluations drawn on the basis. With the evaluation of the results here and references to future studies, the “Comprehensive Digital Intervention Model” which has been designed in this study can be used in any software.
Digital Interventions Physical Activity Self-Determination Social Media Gamification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0