Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gündüz Kuşağı Programları Bağlamında Kadın Güçlenmesini Yeniden Düşünmek: Gelin Evi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 70 - 85, 29.10.2022
https://doi.org/10.55055/mekcad.1163097

Öz

2016 yılından beri gündüz kuşağında yayınlanan Gelin Evi programı yeni gelinlerin yeteneklerini sergilediği bir yarışma olarak abartılı tüketim kültürüne özendirmek ve kadın temsilini iyi bir gelin olmaya indirgemek sebebiyle sıklıkla eleştirilse de program tıpkı diğer medya içerikleri gibi toplumu etkileyebilecek bir potansiyele sahiptir. Özellikle programın güncel bölümlerinde sunucunun, kadınların eş seçimi yaparken kendi kararlarının almasının ve ekonomik bağımsızlığa sahip olmalarının önemini vurgulaması, kadınların meslek edinebilecekleri merkezlerden bahsetmesi programı kadın güçlenmesi söyleminin toplumun farklı kesimlerine yayılması açısından önemli ve işlevsel kılar. Kadın güçlenmesi kavramsal olarak kadınların kendi kararlarını alıp uygulayabilecek kaynakları ve imkanları ellerinde tutarak bunları başkalarına bağımlı olmadan kullanabilmesini ifade ederken Gelin Evi programında bağlamsal düzeyde kendisini gösterir. Böylece, Gelin Evi programı hali hazırda sahip olduğu insanları etkileme kapasitesi ile değerlendirildiğinde kadın güçlenmesini sağlayabilecek bir araç haline gelebilir. Televizyon yalnızca insanları eğlendirmekle kalmaz, aynı zamanda fikirleri ve yeni yaşam pratiklerini kitlelere aktaran bir araç olarak işlevselleşir. Bu bağlamda, kadın güçlenmesi söylemi izleyicilerin toplumsal cinsiyet eşitliğini benimsemesi yönünde önemli bir araç olduğundan, kadın güçlenmesine alan açabilecek söylemlerin Gelin Evi programındaki önemi yadsınmamalıdır.

Kaynakça

  • Aydın, G. (2019). Kitle Kültürü ve Televizyon:“Gelin Evi” Örneği. Toplum Bilimleri Dergisi, 26, 129-151.
  • Ecevit, Y. (2015). “Feminist Sosyal Politika Bağlamında, Türkiye’de Çocuk Bakımı ve Eğitimine İki Paradigmadan Doğru Bakmak”, Toksöz, G. Ve Makal, A. (der.) Geçmişten Günümüze Türkiye’de Kadın Emeği içinde, Ankara: İmge Kitapevi, 185-221.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik Dayatması Altında Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadın. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7).
  • Kabeer, N. (1999). Resources, agency, achievements: Reflections on the measurement of women's empowerment, Development and change, S: 30(3), ss. 435-464.
  • Karaduman, S. (2007). Medyatik gerçeklikte kimlik temsilleri: Televizyon haberlerinin aktörleri üzerine düşünceler. Selçuk İletişim, 4(4), 45-56.
  • Kebeli, S., & İnan, M. U. (2020). Gelin Evi’nin Kadınları: Türkiye’deki Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Medyadaki Temsili. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 104-121.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • Lundby, K. ve Ronning, H. (2002). Medya-Kültür-İletişim: Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı. S. İrvan (Der.), Medya Kültür Siyaset Kitabı İçinde (s. 5-27). Ankara: Alp Yayınevi.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33).
  • Sancar, S. (2014). Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar. İletişim Yayınları.
  • Saktanber, A. (2010). Türkiye’de Medyada Kadın: Serbest, Müsait Kadın veya İyi Eş, Fedakâr Anne. Ş. Tekeli (Yay.Hzr) 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar Kitabı İçinde (s. 187-207). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ulutaş, Ç. Ü. (2015). İş Ve Aile Yaşamını Uzlaştırma Politikaları: Türkiye’de Yeni Politika Arayışları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(3), 723-750.
  • Veblen, T. (1995). Aylak Sınıf (çev. İnci User). İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaası.
  • Yılmaz, Ç. (2020). Gündüz Kuşağı Kadın Programlarında Kadının Temsili. Women's Representation in Daytime Generation Women Programs. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi: International Science And Arts Symposium.
  • Yılmaz, Ç. (2021). Geleneksel Gelin Algısının Medyadaki Temsili ve Dönüşümü “Gelin Evi” Örneği. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2), 64-77.
  • URL-1: “Gelin Evi”, 880. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-880-izle/105469 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-2: “Gelin Evi”, 881. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-881-izle/105491 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-3: “Gelin Evi”, 882. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-882-izle/105514 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-4: “Gelin Evi”, 884. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-884-izle/105556 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-5: “Gelin Evi”, 890. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-890-izle/105713 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-6: “Gelin Evi”, 891. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-891-izle/105727 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-7: “Gelin Evi”, 892. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-892-izle/105740 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-8: TÜİK, (2022). “Mevsim Etkisinden Arındırılmış İşgücüne Katılım Oranı”, İşgücüne Katılım İstatistikleri, Haziran 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Haziran-2022-45651 (Erişim: 14. 08.2022).
  • URL-9: UN Women, (2015). Facts and Figures: Economic Empowerment, http://www.unwomen.org/en/what-we-do/economic-empowerment/facts-and-figures (Erişim: 14.08.2022).

Rethinking Women Empowerment within the Context of Daytime Shows: Example of Gelin Evi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 70 - 85, 29.10.2022
https://doi.org/10.55055/mekcad.1163097

Öz

Gelin Evi (Bride’s House) program, which has been broadcasted in the daytime since 2016, is often criticized for encouraging the conspicuous consumption culture, and reducing women representations to being a good bride by showing the domestic talents of new brides as competition although the program has the potential to affect the society, just like other media contents. Especially in the current episodes of the program, the presenter's emphasis on the importance of women's taking their own decisions when choosing a spouse and having economic independence, and institutions which women can learn an occupation gives importance to the program in terms of spreading the discourse of women's empowerment to different segments of the society. While women's empowerment conceptually expresses women's ability to use resources and opportunities to make and implement their own decisions without being dependent on others, this discourse disseminates itself in the Gelin Evi program at a contextual level. Thus, Gelin Evi program can be tool that provide women empowerment when it is considered with its influential capacity. Television does not only entertain people, but also functions as a tool to convey ideas and new living practices to the masses. In this context, since the discourse of women's empowerment is an important tool for the audience to adopt gender equality, its importance within Gelin Evi program should not be underestimated.

Kaynakça

  • Aydın, G. (2019). Kitle Kültürü ve Televizyon:“Gelin Evi” Örneği. Toplum Bilimleri Dergisi, 26, 129-151.
  • Ecevit, Y. (2015). “Feminist Sosyal Politika Bağlamında, Türkiye’de Çocuk Bakımı ve Eğitimine İki Paradigmadan Doğru Bakmak”, Toksöz, G. Ve Makal, A. (der.) Geçmişten Günümüze Türkiye’de Kadın Emeği içinde, Ankara: İmge Kitapevi, 185-221.
  • Güzel, E. (2013). Güzellik Dayatması Altında Tüketim Nesnesine Dönüşen Kadın. Global Media Journal: Turkish Edition, 4(7).
  • Kabeer, N. (1999). Resources, agency, achievements: Reflections on the measurement of women's empowerment, Development and change, S: 30(3), ss. 435-464.
  • Karaduman, S. (2007). Medyatik gerçeklikte kimlik temsilleri: Televizyon haberlerinin aktörleri üzerine düşünceler. Selçuk İletişim, 4(4), 45-56.
  • Kebeli, S., & İnan, M. U. (2020). Gelin Evi’nin Kadınları: Türkiye’deki Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Medyadaki Temsili. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 104-121.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology, Sage, Beverly Hills.
  • Lundby, K. ve Ronning, H. (2002). Medya-Kültür-İletişim: Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı. S. İrvan (Der.), Medya Kültür Siyaset Kitabı İçinde (s. 5-27). Ankara: Alp Yayınevi.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33).
  • Sancar, S. (2014). Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar. İletişim Yayınları.
  • Saktanber, A. (2010). Türkiye’de Medyada Kadın: Serbest, Müsait Kadın veya İyi Eş, Fedakâr Anne. Ş. Tekeli (Yay.Hzr) 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar Kitabı İçinde (s. 187-207). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ulutaş, Ç. Ü. (2015). İş Ve Aile Yaşamını Uzlaştırma Politikaları: Türkiye’de Yeni Politika Arayışları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(3), 723-750.
  • Veblen, T. (1995). Aylak Sınıf (çev. İnci User). İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaası.
  • Yılmaz, Ç. (2020). Gündüz Kuşağı Kadın Programlarında Kadının Temsili. Women's Representation in Daytime Generation Women Programs. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi: International Science And Arts Symposium.
  • Yılmaz, Ç. (2021). Geleneksel Gelin Algısının Medyadaki Temsili ve Dönüşümü “Gelin Evi” Örneği. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2), 64-77.
  • URL-1: “Gelin Evi”, 880. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-880-izle/105469 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-2: “Gelin Evi”, 881. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-881-izle/105491 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-3: “Gelin Evi”, 882. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-882-izle/105514 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-4: “Gelin Evi”, 884. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-884-izle/105556 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-5: “Gelin Evi”, 890. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-890-izle/105713 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-6: “Gelin Evi”, 891. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-891-izle/105727 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-7: “Gelin Evi”, 892. Bölüm: https://www.showtv.com.tr/programlar/videolar/gelin-evi-sezon-5-bolum-892-izle/105740 (Erişim: 15.08.2022).
  • URL-8: TÜİK, (2022). “Mevsim Etkisinden Arındırılmış İşgücüne Katılım Oranı”, İşgücüne Katılım İstatistikleri, Haziran 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-Haziran-2022-45651 (Erişim: 14. 08.2022).
  • URL-9: UN Women, (2015). Facts and Figures: Economic Empowerment, http://www.unwomen.org/en/what-we-do/economic-empowerment/facts-and-figures (Erişim: 14.08.2022).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Çopuroğlu 0000-0003-3782-4364

Erken Görünüm Tarihi 14 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çopuroğlu, M. (2022). Gündüz Kuşağı Programları Bağlamında Kadın Güçlenmesini Yeniden Düşünmek: Gelin Evi Örneği. Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2), 70-85. https://doi.org/10.55055/mekcad.1163097