Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 43, 01.12.2023

Öz

Özet
Bu çalışmada, ilköğretim düzeyinde eğitim veren kurumlarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerin yabancı dil öğretimine yönelik tutumlarını ölçebilmek ve yabancı dil öğretimine bakış açılarını ortaya çıkarmak için uygulanabilir, geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmek amaçlanmıştır. Yabancı Dil Öğretimi Tutum Ölçeği, yabancı dil öğretimine yönelik tutumu ölçmek amacıyla, alandan uzmanların görüşlerine başvurularak hazırlanmış, 32 maddeden oluşan bir ölçektir. Beşli Likert ölçeği formatında hazırlanan ölçeğin geçerlilik güvenilirlik analizi için Münevver Şefik Fergar ve İbrahim Öktem İlköğretim Okulu İlköğretim Okulunda 2009-2010 öğretim yılında uygulanmıştır. Bu okullardan 7si yönetici ve 35i öğretmenlerden oluşan toplam 42 kişi araştırmaya dört hafta ara ile iki defa katılmıştır. Toplam 32 maddeden oluşan ölçeğin maddelerine ait ortalama puan, standart sapma değerleri, faktör analizi ve geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Analiz sonucunda 11 maddenin ölçekten çıkarılmasına karar verilmiştir. Ortaya çıkan 21 maddelik ölçek yabancı dil öğretimine yönelik tutumları ölçmek için kullanıma hazır hale gelmiştir.

Kaynakça

  • Akyel, A. (2003). Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türk eğitim sisteminde yabancı dil eğitimi ve kalite arayışları. yabancı bir dil olarak İngilizce eğitimi ve öğretiminde yaşanan sorunlar, çözümleri ve gelişmeler. (Editör: İrfan Erdoğan), İstanbul: Özel Okullar Derneği Yayınları, ss: 97-102
  • Can, T. (2006). Oluşturmacılık ve Yabancı Dil Dersleri. Eğitimde çağdaş yönelimler: yapılandırmacılık ve eğitime yansımaları sempozyum bildiriler kitabı, İzmir, ss.282-288.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Leech, N.L. (2005 ). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. London: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • MEB (2006) Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/424.pdf (19.09.2023 tarihinde erişildi)
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M. (2006). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. 6th edition, Pearson Education, Boston.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Scale for Attitude Towards Foreign Language Teaching: A Scale Development Study

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 43, 01.12.2023

Öz

Abstract
In this study, it was aimed to develop an attitude scale to measure the attitudes of administrators and teachers working in primary education institutions towards foreign language teaching and to reveal the perspectives of educational administrators towards foreign language teaching. The Foreign Language Teaching Attitude Scale is a 32-item scale prepared by taking expert opinions to measure attitudes towards foreign language teaching. It was prepared in accordance with the five-point Likert scale. For the validity and reliability analysis of the scale, it was applied in İbrahim Öktem and Münevver Şefik Fergar Primary Schools in 2009-2010 academic year. A total of 42 people, including 7 administrators and 35 teachers from these schools, participated in the research twice. Mean score and standard deviation values, factor analysis, validity and reliability analyses were performed for the items of the scale consisting of 32 items in total. As a result of the analysis, it was decided to remove 11 items from the scale. The resulting 21-item scale was ready for use to measure attitudes towards foreign language teaching.

Kaynakça

  • Akyel, A. (2003). Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türk eğitim sisteminde yabancı dil eğitimi ve kalite arayışları. yabancı bir dil olarak İngilizce eğitimi ve öğretiminde yaşanan sorunlar, çözümleri ve gelişmeler. (Editör: İrfan Erdoğan), İstanbul: Özel Okullar Derneği Yayınları, ss: 97-102
  • Can, T. (2006). Oluşturmacılık ve Yabancı Dil Dersleri. Eğitimde çağdaş yönelimler: yapılandırmacılık ve eğitime yansımaları sempozyum bildiriler kitabı, İzmir, ss.282-288.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Leech, N.L. (2005 ). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. London: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • MEB (2006) Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/424.pdf (19.09.2023 tarihinde erişildi)
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S., ve Çinko, M. (2006). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. 6th edition, Pearson Education, Boston.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selen Bilginer Halefoğlu 0000-0002-2279-4433

Erken Görünüm Tarihi 28 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2023
Kabul Tarihi 28 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilginer Halefoğlu, S. (2023). Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Journal of English Language, 1(1), 25-43.