Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokulda Öğrenim Gören Afganistan Uyruklu Öğrencilere Göre Vatanseverlik: Türkiye Örneği

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 2, 52 - 75, 30.12.2020
https://doi.org/10.46790/erzisosbil.724439

Öz

Erzincan'da yaşayan ve ortaokul düzeyindeki Afgan Mülteci öğrencilerin Vatanseverlik anlayışlarının belirlenmesi ve yaşadıkları ülke olan Türkiye'ye karşı vatan algılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Evren, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Erzincan il merkezinde bulunun Cahit Ziya Ulukök ve Cumhuriyet Ortaokulunda öğretim gören Afgan mülteci öğrenciler, çalışma grubu ise amaçlı örneklem stratejisiyle seçilen on altı öğrencidir. veri toplama tekniği olarak grup görüşmesi, veri toplama aracı ise yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Verilen değerlendirilmesi, betimsel analiz yöntemiyle yapılmıştır. Öğrencilerin açıklama ve çizimleri; Güzel Türkiye, Yardımsever Türkiye ve Özgür/Güçlü Türkiye şeklinde üç alt temada, vatanseverlik tarifleri ise Vatan uğruna şehir olmak, Vatan için birlik olmak ve dua etmek şeklinde üç alt temada toplanmıştır. Afganlı mülteci öğrencilerin öz vatanlarına olan sevgilerinin devam ettiği, zorunlu olarak Türkiye'ye göç ettikleri, hayatlarından memnun oldukları, Türk halkına karşı minnet duygusu içinde oldukları, Türkiye'yi bir kısmının anavatan, bir kısmının ise 2. vatan olarak benimsemeye başladıkları ulaşılan önemli bulgulardandır. 

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, Y. (2016) Bir Toplumsal Değişim Katalizörü Olarak Göç Olgusu, Berkehan Kıran (Ed.), Toplumsal Değişim Sempozyumu İçinde (ss.483-492).
  • AKINCI, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum Süreci Üzerine Değerlendirme Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 58-83.
  • BALCI, M. (2014). Değerleri Yaşatmak ve Değerler Sözlüğü (1. Baskı). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • BATES, C. D. (2002) Environmental Refugee? Classifying Human Migration Caused By Environmental Change. Population and Environment, 23, (5), 465-477.
  • BERG B.L. ve Lune H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. Ed. H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • BLACK, R. (2014) Refugees, Environment and Development. Newyork: Routledge.
  • BOLAY, S.H. (2013). Aşkın Değerler Buhranı, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.55-70). İstanbul: Dem Yayınları.
  • BOYRAZ, Z. (2015). Türkiye'de göçmen sorununa örnek Suriyeli mülteciler. Journal Of World Turks. 7(2).
  • CRİCK, E.R. (2012). Farklı Kavramlar Mı, Madalyonun İki Değişik Yüzü mü? Değerler Eğitimi Uluslararası Konferansı içinde (ss.196-202). Damla Yayınevi.
  • CRESWELL, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün & S.B. Demir, Çev. Edit.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ELBAN, M. (2015) "Ortaöğretim Öğrencilerinin Vatanseverlik Tutumları: Ankara İli Kazan İlçesi Örneği". The Journal of Academic Social Science Studies. 35, 451-462.
  • ERGEN, G. (2006). Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(12), 144-152.
  • GLESNE, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • GÖMLEKSİZ, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 95-134.
  • GÜNGÖR, E. (1997). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak (2.Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat. HUDDY L.VE KHATİP N. (2010). American Patriotism, National Identity, and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63-77. JENNER, C. (2015) Breaking the Cycle: Education And The Future for Afghan Refugees.
  • https://www.unhcr.org/nansen/breaking_the_ cycle_report_2015.pdf.
  • KANDEMİR, F. (2019). Umut, İyimserlik ve Dindarlık. (1. Baskı) Erzincan: Doğu.
  • KAYMAKCAN R. (2012). Gençlerin Dini Değerlere Bakışı Türkiye ve Avrupa karşılaştırması. Değerler Eğitimi Uluslararası Konferans Bildirileri (Mayıs 2010) içinde (s.13-30). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • KİRSSCHENBAUM, H. (1995). 100 Ways To Enhance Values and Morality In School And Youth Settings. USA: Allyn and Bacon.
  • MERRİAM, S. B. (2013). Nitel araştırma desen uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev. Edit.), Ankara: Nobel.
  • NAZIROĞLU, B. (2013). Vatandaşlık ve Din Eğitimi. Açılım Kitap.
  • ÖZENSEL, E. (2004). Liseli Kız ve Erkek Öğrencilerin Değer Yargıları ve Türk Toplumunun Temel Toplumsal Kurumlarına Bakış Açıları, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.743-769). İstanbul: Dem Yayınları.
  • PALAZ, T., ÇEPNİ, O., & KILCAN, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Düşüncelerinin ve Tutumlarının Belirlenmesi. Turkish Studies, 14(3), 1661-1684.
  • PATTON, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem Akademi. ROKEACH, M. (1973). The nature of human values. (4th ed.). Newyork: The Free Press.
  • ŞAHİN, M. BAKAL, S. BALÇIN Ö. (2018). Afgan Mültecilerin Türk Kültürüne Uyum Süreçlerine İlişkin Görüşleri. 4. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı. Eğitim, Gençlik Ve Gelecek (2018 ) içinde (s. 778-787) Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yayınları.
  • T.D.K.2019,www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.59fb3ddf6face4.19674211.
  • T.D.K.2020, Türkçe Sözlük. Geliş tarihi 20 Mart 2020, gönderen https://www.google.com/search?safe=strict&sxsrf=ALeKk0391vv Ht2l7i2Vb17QsSOTOD7ro1Q%3A1584709587770&source=hp&ei=0790XrbcLMqDk74P2OfyAg&q=tdk+g%C3%B6%C3%A7+maddesi&oq=tdk+g%C3%B6%C3%A7+maddesi&gs_l=psyab.3..33i160l2.1037127.1041453..1041659...1.0..0.307.3103.0j3j10j1......0....1..gwswiz.......0i131j0j0i22i30.zz9dDVY663Y&ved=0ahUKEwj2kbKgj6noAhXKwcQBHdj3B4kQ4dUDCAY&uact=5.
  • TOSUN, A., YORULMAZ A., TEKİN İ., YILDIZ K. (2018). Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları, Eğitim ve Din Eğitiminden Beklentileri: Eskişehir Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, 19(1), 107-133.
  • ULUÇEVİK, T. (2013, Nisan 3). Ne Mutlu Türküm Diyene. 03 Nisan 2013. http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ne-mutlu-turkum-diyene-413322.
  • ULUSOY, Y. (T.Y.). İlkokul Hayat Bilgisi Ders Kitabı 2. Sınıf, Ankara: Beşgen Yayıncılık.
  • YAZICI, M. (2013). Toplumsal Değişim ve Sosyal Değerler. Turkish Studies, 8, 1489-1501.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • ZABUNOĞLU, H. G. (2018). Günümüzde Ulus Devlet. Eskişehir üniversitesi hukuk fakültesi? dergi?si?, XIII (1), 535-559.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Mehmet Göksu 0000-0003-0875-2226

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2020
Kabul Tarihi 19 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göksu, M. (2020). Ortaokulda Öğrenim Gören Afganistan Uyruklu Öğrencilere Göre Vatanseverlik: Türkiye Örneği. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 52-75. https://doi.org/10.46790/erzisosbil.724439