Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 133 - 156, 31.03.2018

Öz

Araştırma, birbirinin yerine sınava giren iki öğrencinin kopya çekme nedenleri ile ceza almaları sonucunda hayatlarında meydana gelen değişimleri incelemek için yapılmıştır. Araştırma betimsel çalışma olup; durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma için bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin 2000-2017 yılları arasındaki kopya istatistikleri incelenmiştir. Ardından, kopya çekmeye eğilim gösteren iki öğrencinin gönüllü olarak araştırma sürecine katılması sonucu yapılan çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda bir öğrencinin ailesinin olayı hiç bilmediği, öğrencilerin her ikisinin de olaydan pişman olduğu, bu olay sonrası psikolojik, ekonomik ve eğitimsel durumlarında bir takım değişiklikler yaşadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğrencilerin kopya çekme sonucu alabilecekleri cezalara ilişkin yeterli bilgiye sahip olmadıkları da tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, kopya çekme sonucu alınabilecek cezalarla ilgili bilgilendirmenin artırılması, web sitelerinde, okul panolarında özellikle sınav zamanlarında çeşitli paylaşımların olması gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akar, H. (2016). Durum çalışması. Saban, A. & Ersoy, A. (Eds). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı.
  • Akdağ, M. & Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Alemdağ, C. & Alemdağ, S. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kopya çekme davranışları. International Journal of Science Culture and Sport, 3, 317-335.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Antion, D. L. & Michael, W. B. (1983). Short-term predictive validity of demographic, affective, personal, and cognitive variables in relation to two criterion measures of cheating behaviors. Educational and Psychological Measurement, 43, 467-482.
  • Ashworth, P., Bannister, P. & Thorne, P. (1997). Guilty in whose eyes? University students' perceptions of cheating and plagiarism in academic work and assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203.
  • Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. (2018). 10.03.2018 tarihinde http://www.danistay.gov.tr/upload/avrupainsanhaklarisozlesmesi.pdf. adresinden indirilmiştir.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the School, 17(4), 515-522.
  • Bernardi, R. A.; Metzger, R. L.; Bruno, R.G. S.; Hoogkomp, M.A. V.; Reyes, L. E. & Barnaby, G. H. (2004). Examining the decision process of students’ cheating behavior: an empirical study. Journal of Business Ethics, 50, 397-414.
  • Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. (2018). 10.03.2018 tarihinde www.danistay.gov.tr/upload/insanhaklarievrenselbeyannamesi.pdf. adresinden indirilmiştir.
  • Bushway, A. & Nash, W. (1977). School cheating behavior. Review of Education Research, 47, 623-632.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün & S. B. Demir (Edt.). Ankara: Siyasal.
  • Crown, D. F. & Spiller, M. S. (1998). Learning from the literature on collegiate cheating: A review of empirical research. Journal of Business Ethics, 17, 683-700.
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 175, 129-142.
  • Dam, H. (2013). Örgün din eğitiminde kopya sorunu. OMU İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 71-108.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 77-97.
  • Eminoğlu, E. (2008). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eraslan, A. (2011) Matematik öğretmen adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur! Eğitim ve Bilim, 36, (160), 52-64.
  • Ersoy, A. (2014). İnternet kaynaklarından intihal yaptığımın farkında değildim: Bir olgubilim araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 47-60.
  • Gerdeman, D. R. (2000). Academic dishonesty and the community college. Los Angeles: Eric Digest.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı.
  • Gümüşgül, O.; Üstün, Ü. D.; Işık, U. & Demirel, D. H. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik sahtekârlık eğilim düzeylerinin değerlendirilmesi. Ankara Üni.Spor Bil.Fak Yay., 11 (2), 131-138.
  • Güneş, A. (2014). Liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışına ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hall, R. V. & Houten, R. V. (1983). Managing behavior, behavior modification: The measurement of behavior. Austin: Pro-ed.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 121-138.
  • Kuntz, J. R. C. & Butler, C. (2014). Exploring individual and contextual antecedents of attitudes toward the acceptability of cheating and plagiarism. Ethics & Behavior, 24(6), 478-494.
  • Kuş, E. (2007). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı.
  • Küçüktepe, S. E. & Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 115-125.
  • Lim, V. K. G. & See, S. K. B. (2001). Attitudes toward, and intentions to report, academic cheating among students in Singapore. Ethics & Behavior, 11(3), 261-274.
  • Lupton, R. A., Chapman, K. J. & Weiss, J. E. (2000). International perspective: a cross- national exploration of business students' attitudes, perceptions, and tendencies toward academic dishonesty. Journal of Education for Business, 75(4), 231-235.
  • Lupton R. A. & Chapman, K. J. (2002). Russian and American college students' attitudes, perceptions and tendencies towards cheating. Educational Research, 44(1), 17-27.
  • Maramark, S. & Maline, M. B. (1993). Academic dishonesty among college students. Issues in Education. Washington: Office of Research.
  • Mason J. (2002). Qualitative researching. London: Sage.
  • McCabe, D. L. (1992). The influence of situational ethics on cheating among college students. Sociological Inquiry, 62(3), 365-374.
  • McCabe, D. L.; Trevino, L. K. & Butterfield, K. D. (2001). Cheating in academic institutions: A decade of research. Ethics & Behavior, 11(3), 219-232.
  • McCabe, D. L. & Trevino, L. K. (1997). Individual and contextual influences on academic dishonesty: A multicampus investigation. Research in Higher Education, 38(3), 379-396.
  • McCabe, D. L.; Trevino, L. K.. & Butterfield, K. D. (1999). Academic integrity in honor code and non-honor code environments: A qualitative investigation. Journal of Higher Education, 70, 211–234
  • Megehee, C. M. & Spake, D. F. (2008). The impact of perceived peer behaviour, probable detection and punishment severity on student cheating behavior. Marketing Education Review, 18, 5-19.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Ed.). Ankara: Nobel Yayın.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Sage.
  • Okulöncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tarih: 26.07.2014
  • Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete Tarih: 16.09.2017.
  • Oxford Sözlük. (2017). 31.12.2017 tarihinde www.oxforddictionaries.com adresinden alınmıştır.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilgen Kıral

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kıral, B. (2018). Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 133-156.
AMA Kıral B. Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. Mart 2018;6(1):133-156.
Chicago Kıral, Bilgen. “Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2018): 133-56.
EndNote Kıral B (01 Mart 2018) Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6 1 133–156.
IEEE B. Kıral, “Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 6, sy. 1, ss. 133–156, 2018.
ISNAD Kıral, Bilgen. “Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6/1 (Mart 2018), 133-156.
JAMA Kıral B. Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6:133–156.
MLA Kıral, Bilgen. “Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 1, 2018, ss. 133-56.
Vancouver Kıral B. Kopya Çekmenin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Durum Çalışması. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6(1):133-56.