Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 270 - 296, 30.11.2017

Öz

Bu çalışmada lise öğretmenlerinin mesleki değerlere ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerine yer verilen “karma araştırma” modeli niteliğinde olan araştırmanın hedef evrenini, İstanbul Anadolu yakası sınırları içinde yer alan resmi ortaöğretim kurumlarındaki öğretmenler oluşturmaktadır. Tabakalı örnekleme yöntemi ile Kadıköy, Ümraniye ve Sultanbeyli ilçeleri örneklem olarak belirlenmiştir. Bu ilçelerin ortaöğretim okullarında görev yapan 461 öğretmenin ankete verdikleri cevaplar değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde, amaçlı örnekleme yöntemi seçilmiş olup strateji olarak kartopu ve maksimum çeşitlilik stratejileri kullanılmıştır. Aynı ilçelerin ortaöğretim okullarında görev yapan 30 öğretmen çalışmanın nitel kısmına katılmıştır. Araştırmaya katılanların bağımsız değişkenlere göre mesleki değerlere ilişkin görüşlerini belirlemek için t-Testi ve Anova kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında katılımcılar ile görüşme yapılmış, ardından görüşme dökümleri içerik analizine tabi tutulmuştur. Kadın öğretmenlerin mesleki değerleri erkek öğretmenlerden daha yüksek çıkmaktadır. Okullardaki öğretmenlerin ağırlıklı olarak hangi kıdem yılında bulunduğu ve sahip olunan mesleki değerlerin neler olduğu tespit edilmek suretiyle okullar kırmızı, sarı ve yeşil okullar şeklinde üç gruba ayrılmıştır. Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin mesleki değerleri lisans düzeyinde olanlara kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arab, C. (2005). An examination of teacher migration in a large, urban school district. Louisiana: State University and Agr. & Mech. College.
  • Arthur, J., Davison, J. & Lewis, M. (2005) Professional values and practice: Achieving the standards for QTS. Abingdon: RoutledgeFalmer.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik (2. Baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Bakioğlu, A. & Sılay, N. (2013). Yüksek öğretimde ve öğretmen yetiştirmede karakter eğitimi (2. Baskı). Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A. (2013). Karşılaştırmalı eğitim yönetimi: PİSA'da başarılı ülkelerin eğitim sistemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A. (1996). Öğretmenlerin kariyer evreleri. II. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiri Metinleri. M.Ü Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bems, R. G. (1989). Job satisfaction of vocational education teachers in Northwest. Northwest Ohio Vocational Education Personnel Development Regional Center, Bowling Green, OH: Bowling Green State University.
  • Boon HJ (2011). Raising the bar: Ethics education for quality teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36 (7), 76-93.
  • Boyd, D., Lankford, H., Loeb, S. & Wyckoff, J. (2005). Explaining the short careers of high-achieving teachers in schools with low-performing students. American Economic Review, 95 (2), 166-171.
  • Böke, K. (Ed.) (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri.İstanbul:Alfa Yayınlar.
  • Brady, L. (2011). Teacher values and relationship: Factors in values education. Australian Journal of Teacher Education, 36 (2).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chatman, C. & Caldwell, D.(1991). People and organızatıonal culture: A profıle comparıson approach to assessıng person-organızatıon fıt. Academy of Management Journal, 34 (3), 487-516.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design. Gualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Darling-Hammond, L. (2008). Educating teachers: how they do it abroad. Time, 171(8), 34.
  • Disney J, Basten J, Redmon P. & Ross S. (1986). Lawyers (2nd ed.) North Ryde. NSW: Law Book Co.
  • Ersoy, A.F. (2016). Fenomenoloji. Ahmet Saban ve Ali Ersoy (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Feather, N. T. (1975). Human values and their relation to justice. Journal of Social Issues, 50 (4), 129-151.
  • Giannakaki, M. S. (2005). Using mixed-methods to examine teachers' attitudes to educational change: The case of the skills for life strategy for ımproving adult literacy and numeracy skills in England. Educational Research and Evaluation, 11 (4), 323- 348.
  • Grady, T. L. (1985). Job satisfaction of the vocational agriculture teachers in Louisiana. Journal of the American Association of Teacher Educators in Agriculture, 26 (3), 70- 78.
  • Greene, J. C., Caracelli, V. J. & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11 (3), 255–274.
  • Groenewald, T. 2004. A phenomenological research design illustrated. International. Journal of Qualitative Methods, 3 (1), 1–26.
  • Hodgkınson, C. (2008). Yönetim felsefesi, örgütsel yaşamda değerler ve motivasyon. Çev.: İbrahim Anıl Ve Binali Doğan, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • İngersol, R. (2011). Power, accountability and the teacher quality problem. Teachers College Press, Assessing Teacher Quality: Understanding Teacher Effects on Instruction and Achievement, 97-109.
  • Karasar N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, G. (2008). Öğretmenlerin Kariyer Gelişimini Etkileyen Demografik Faktörler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kerwin S. (2009). The master teacher program: Professional development for college teachers. Learning Landscapes, 2, 225-241.
  • Manhas, K. & Saigal, P. (2013). Professional values among teachers: gaps and status. Online International Interdisciplinary Research Journal, 3(6), 453-560.
  • Mason, J. (1996). Qualitative researching. Sage Publication, London.
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş. (Çev. Gümüş, A. ve Durgun, M.S.), Adana: Baki Kitabevi.
  • Merdan, E. (2013). Beş faktör kişilik kuramı ile iş değerleri ilişkisinin incelenmesi: Bankacılık sektöründe bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi,7, 140-159.
  • OECD (2009), Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: Organisation for Economic Cooperation and Development.
  • Özcan, M. (2012). Okulda üniversite: Türkiye'de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi. İstanbul:TÜSİAD.
  • Özoğlu, M. (2015). Mobility-related teacher turnover and the unequal distribution of experienced teachers in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 15 (4), 891-909.
  • Robson, C. (1993). Real world research: A resource for social scientists and practitioners-researchers. Oxford:Blackwell Publishers.
  • Sahlberg, P. (2007). Education policies for raising student learning: The finnish approach. Journal of Education Policy, 22 (2), 147-171.
  • Schwartz, S.H. (1999). A theory of cultural values and some ımplications for work. Applied Psychology: An International Review, 48 (1), 23-47.
  • Sezgin, F. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Bireysel ve Örgütsel Değerlerinin Uyumu: Ankara İli Örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şeker, M. (2011). İstanbul'da yaşam kalitesi araştırması. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Şentürk. Z. (2015). Müzik Öğretmenlerinin Bireysel Profil Özellikleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi /Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Thousand Oaks: Sage.
  • Tokmak, N. (2009). Öğretmenlerin Değer Yargılarının Eğitim Süreçlerine Etkilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşen Bakioğlu Bu kişi benim

Mehmet Hilmi Koç

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bakioğlu, A., & Koç, M. H. (2017). Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 270-296.
AMA Bakioğlu A, Koç MH. Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. Kasım 2017;5(3):270-296.
Chicago Bakioğlu, Ayşen, ve Mehmet Hilmi Koç. “Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 5, sy. 3 (Kasım 2017): 270-96.
EndNote Bakioğlu A, Koç MH (01 Kasım 2017) Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 5 3 270–296.
IEEE A. Bakioğlu ve M. H. Koç, “Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 5, sy. 3, ss. 270–296, 2017.
ISNAD Bakioğlu, Ayşen - Koç, Mehmet Hilmi. “Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 5/3 (Kasım 2017), 270-296.
JAMA Bakioğlu A, Koç MH. Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2017;5:270–296.
MLA Bakioğlu, Ayşen ve Mehmet Hilmi Koç. “Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 5, sy. 3, 2017, ss. 270-96.
Vancouver Bakioğlu A, Koç MH. Lise Öğretmenlerinin Mesleki Değerlere İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2017;5(3):270-96.