Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REFLECTION OF PUNC ART TREND ON FASHION

Yıl 2020, Sayı: 36, 151 - 164, 24.10.2020
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.697023

Öz

Fashion phenomenon is adopted by most people in society, thought, habit formation and lifestyle in conjunction with a reflection. The mirror of society reflects the community clothing at the same time. Concept of fashion is generally accepted as clothes. However fashion is covered all areas in a wide range where people are located. The political, sociological and cultural changes that societies have gone through over time have brought diversity to art trends. Art movements are the way of fashion designers that reflect their ideas on clothes. With the art and design taking place in the same pot, original clothes have designed. In this study, garments were reinterpreted with the trend of punk fashion where leather, chains and staples were used heavily in 1970s. Using different garment techniques, a punk collection was created.

Kaynakça

  • 1. A.Günay, (2012), “Artistic Approches in Clothing”, I. International Fashion and Textile Design Deparment Congress, Akdeniz University, Fine Art Faculty, Fashion and Textile Design Department.
  • 2. Ş.B. Güncü, (2017), “Effect of Art Nouveau in Fashion”, Art Journal, 8, 437-449.
  • 3. Ş.Yıldız, (2015), “Architecture of Gothic Period and Its Effect to Clothing Design”, International Journal of Science, Culture and Sport (IntJSCS), 4, 247-258.
  • 4. Ş.Aktepe, (2012), “Relationship of the Art/Artist in the Process Of Fashıon And Textıle Desıgn”, Akdeniz University, Fine Art Faculty, Fashion and Textile Design Department, 2012.
  • 5. I. Bayburtlu, (2019), “Contradictory Discourses in Clothing Fashion and Synthesis Styles in Mass Appreciation Relation, Yıldız Journal of Art Design, 6(1), 70-88.
  • 6. N.Ertürk, (2011), “The Concept of Fashion, The Theories of Fashion and Studies on Current Trends in Fashion”, University of Suleyman Demirel, Fine Art Faculty Journal (Art-E), 7, 1-32.
  • 7. F.E.Alpat, (2010), “Comprehention Of Nostalgia in Women’s Fashion at The XX Th Century And Beginning of XXIth Century”, Art Journal, 17, 15-23.
  • 8. B.Boğday Saygılı, (2018), “Effect of Cubism in Fashion”, Journal of Arts, 1(3), 23-32.
  • 9. Ş.Özüdoğru, (2013), “Modern Art Trend”, Idil ve Sanat Dil Bilgisi, 2(6), 211-237.
  • 10. N.Akdemir, (2016), “Art Deco Influence on Fashion Illustration”, Atatürk University, Fine Art Faculty Journal, 37, 183-197.

PUNK SANAT AKIMININ MODAYA YANSIMALARI

Yıl 2020, Sayı: 36, 151 - 164, 24.10.2020
https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.697023

Öz

Toplumdaki çoğu insan tarafından benimsenen moda olgusu, düşünce, alışkanlık ve yaşam tarzı ile bütünleşen oluşumların yansımasıdır. Toplumun yansıttığı giyinme biçimi aynı zamanda toplumun aynası biçimindedir. Kıyafet ile direk özleştiği kabul edilen moda kavramı gerçekte insanın yer aldığı her alanı kapsayan geniş bir olgudur. Toplumların zaman içinde geçirdiği politik, sosyolojik, kültürel değişimler sanat akım ve eğilimlere çeşitlilik kazandırmıştır. Sanat akımları, moda tasarımcıların fikirlerini giysiye yansıtma biçimidir. Sanatın ve tasarımın aynı potada yer alması ile özgün tasarımlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, 1970’li yıllarda ortaya çıkan deri, zincir ve zımbaların ağırlıkla kullanıldığı punk moda akımı ile kıyafetler yeniden yorumlanmıştır. Farklı giysi teknikleri kullanılarak, punk akımı ile koleksiyon oluşturulmuştur. Giysi koleksiyonu oluştulurken tema belirleme, hikaye&renk panosu hazırlama,eskiz çizim, artistik&teknik çizim, temaya uygun kumaş&aksesuar seçimi, model kalıp çıkartılması ve dikim gibi koleksiyon oluşum süreçlerinin izlenmiştir. Çalışma kapsamında pamuk Amerikan bezi, hayal tül, petek tül, deri, zımba, zincir, saten kumaş, file, fermuar, tela, dikiş ipliği, gren, püskül ve düğme kullanılmıştır. Sonuç olarak, geçmiş sanat akımlarının günümüz modası üzerinde modern çizgilerle birleştirildiği koleksiyon parçalarında tasarımcılara farklı bir bakış açısı kazandırmıştır. Araştırmacılar, tekstil&moda firmaları, moda tasarımcıları ve tüketiciler koleksiyon oluşum aşamalarını detaylı olarak inceleme fırsatı yakalamışlardır.

Kaynakça

  • 1. A.Günay, (2012), “Artistic Approches in Clothing”, I. International Fashion and Textile Design Deparment Congress, Akdeniz University, Fine Art Faculty, Fashion and Textile Design Department.
  • 2. Ş.B. Güncü, (2017), “Effect of Art Nouveau in Fashion”, Art Journal, 8, 437-449.
  • 3. Ş.Yıldız, (2015), “Architecture of Gothic Period and Its Effect to Clothing Design”, International Journal of Science, Culture and Sport (IntJSCS), 4, 247-258.
  • 4. Ş.Aktepe, (2012), “Relationship of the Art/Artist in the Process Of Fashıon And Textıle Desıgn”, Akdeniz University, Fine Art Faculty, Fashion and Textile Design Department, 2012.
  • 5. I. Bayburtlu, (2019), “Contradictory Discourses in Clothing Fashion and Synthesis Styles in Mass Appreciation Relation, Yıldız Journal of Art Design, 6(1), 70-88.
  • 6. N.Ertürk, (2011), “The Concept of Fashion, The Theories of Fashion and Studies on Current Trends in Fashion”, University of Suleyman Demirel, Fine Art Faculty Journal (Art-E), 7, 1-32.
  • 7. F.E.Alpat, (2010), “Comprehention Of Nostalgia in Women’s Fashion at The XX Th Century And Beginning of XXIth Century”, Art Journal, 17, 15-23.
  • 8. B.Boğday Saygılı, (2018), “Effect of Cubism in Fashion”, Journal of Arts, 1(3), 23-32.
  • 9. Ş.Özüdoğru, (2013), “Modern Art Trend”, Idil ve Sanat Dil Bilgisi, 2(6), 211-237.
  • 10. N.Akdemir, (2016), “Art Deco Influence on Fashion Illustration”, Atatürk University, Fine Art Faculty Journal, 37, 183-197.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazan Avcıoğlu Kalebek 0000-0002-1840-034X

Gökçe Özdemir 0000-0002-2608-6004

Ebru Coruh 0000-0001-8039-828X

Tuğba Öztürk 0000-0001-9880-3677

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Avcıoğlu Kalebek, N., Özdemir, G., Coruh, E., Öztürk, T. (2020). REFLECTION OF PUNC ART TREND ON FASHION. Sanat Dergisi(36), 151-164. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.697023