Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YURT DIŞINDA ÖĞRENİM GÖREN TÜRK ÖĞRENCİLERİN ÜNİVERSİTE TERCİH SÜREÇLERİ VE SORUNLARI: KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 10, 25 - 38, 31.12.2019
https://doi.org/10.31455/asya.638898

Öz

Üniversite
 eğitimi bireylerin hayatında önemli bir
yere sahiptir. Bu eğitim onların belli mesleklere hazırlanmasında, kalıcı
arkadaşlıklar edinmesinde, hayatları için gerekli olan bilgi ve beceri
donanımlarını elde etmelerinde son derece önemlidir. Ne var ki, öğrenciler
zorlu sınav süreçleriyle başladıkları bu hayatta, kimi zaman beklediklerini
bulamamakta ve çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Üniversite eğitimi
sürecinde yaşanan bu sorunlar onların gerek eğitim gerekse kişisel dünyalarını
olumsuz etkileyebilmektedir. Diğer taraftan yabancı bir ülkede bu eğitimi
almanın başka zorlukları da vardır. Kalacak yer bulma, beslenme, ulaşım, dil
sorunu, arkadaş bulma, gurbet psikolojisi bunlardan bazılarıdır. Bu çerçevede
bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi örneğinde
Türkiye’den gelen öğrencilerin üniversite tercih süreçlerinde ve eğitiminde
karşılaştıkları sorunları belirlemektir.

Araştırmada
çeşitli fakültelerde öğrenim gören Türk öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik
tabanları, üniversite tercih süreçleri ve buradaki eğitimden memnuniyet
durumları gibi konular sorgulanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Anket
verilerine dayanmaktadır. Araştıramadan elde edilen sonuçlara göre, Türk
öğrencilerin önemli bir kısmı üniversite tercihini bilinçli yapmamıştır. Bazı
öğrenciler,
merak ve macera, aile çevresinden uzaklaşma,
Türkiye’de başka üniversitelere puanın yetmemesi gibi sebeplerle burayı tercih
etmişlerdir.





Genel itibariyle, öğrenciler bu üniversitede eğitim
görmekten memnundurlar. Memnun olan öğrenciler, eğitim kalitesi, ortam, dil,
kültür gibi gerekçeleri öne çıkarmışlardır. Memnun olmayan öğrenciler ise, dil
sorunu, eğitim programlardaki eksiklikler, sosyal aktivitelerin yetersizliği,
maddi sorunlar, sağlık sisteminin yetersizliği, ön yargılar, aile özlemi gibi
hususları öne çıkarmışlardır. 

Kaynakça

  • Alyılmaz, S., Biçer N. ve Çoban, İ. (2015). “Atatürk Üniversitesinde Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Türkçe Ve Türkiye’ye Yönelik Görüşleri”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı:4/1, ss.328-338.
  • Arlı, M. ve Nazik, H. (2001), Bilimsel Araştırmaya Giriş, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Çağlar, A. (1999). “Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerinin Sorunları”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt:32, Sayı:4, ss.133-169.
  • Çöllü, E. F. ve Öztürk, Y. E. (2010). “Türk Cumhuriyetleri, Türk Ve Akraba Topluluklarından Türkiye’ye Yüksek Öğrenim Görmek Amacıyla Gelen Öğrencilerin Uyum Ve İletişim Sorunları (Konya Selçuk Üniversitesi Örneği)”, Journal of Azerbaijani Studies, ss. 284-292.
  • Enterieva M. ve Sezgin, F. (2016). “Türki Cumhuriyetlerden Türkiye’ye Gelen Yükseköğretim Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Beklentilerinin Karşılanma Düzeyi” Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, Nisan/ 2016; ss.102-115.
  • Günay, B. (2014). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Çalıştay Kitabı, Ed. Bekir Günay, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Korkmaz M. (2010), "İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Fakülteyi Tercih Nedenleri: Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği", bilimname, cilt.1, ss.167-204.
  • Köylü, M. (2001), “Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesine Devam Eden Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Fakülte Hakkındaki Düşünce, Sorun ve Beklentileri”, O.M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı:12-13, ss.131-153.
  • Musaoğlu, B. N. (2016). “Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Entegrasyon Süreci”, Türk Dünyası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, ss. 12-24.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). “Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği” Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt: 12, Sayı.1, Yıl, 2017 ss.203-254.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • http://oidb.manas.edu.kg/uyruk_ogrsay.html (10.04.2018 tarihinde alındı).
  • http://oidb.manas.edu.kg/genel_ogrsay.html (10.05.2018 tarihinde alındı).
  • http://www.manas.edu.kg/index.php/%C3%B6%C4%9Frenciler/aday-%C3%B6%C4%9Frenciler/puanlar (20.05.2018 tarihinde alındı).

THE UNIVERSITY PREFERENCE PROCESS AND PROBLEMS OF TURKISH STUDENTS HAVING TRAINING AT ABROAD: THE CASE OF KYRGYZ-TURKISH MANAS UNIVERSITY

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 10, 25 - 38, 31.12.2019
https://doi.org/10.31455/asya.638898

Öz

University
education has an important place in the lives of individuals. This education is
extremely important for their preparation for future occupations, obtaining
knowledge and skills that are necessary for their lives. However, some students
cannot find what they expect and face various problems at their life to which
they begin with difficult examination process. These problems lived during the
university training process can negatively affect their personal world as well
as their education. In addition, there are other difficulties at obtaining
training at abroad. Finding places to live, nutrition, economic difficulties,
transportation, language problems, having friends, and homesick are just some
of those problems. In this context, the aim of this study is to investigate the
problems faced by Turkish students at university preference process and
education in the case of Kyrgyz-Turkish Manas University.

The research
examines the problems of Turkish students having training at various faculties
at Manas about their socio-economic, cultural background, the process of
university preference and their satisfaction with their education. The research
is a survey model and based on the questionnaire. According to the results of
the research, most of Turkish students did not make their preference of
university consciously. Some students preferred this university for wonder and
adventure, going away from their families, and having not enough score to be
able to attend other universities in Turkey.





In general, they
are happy with studying at this university. The students satisfied with their
faculties highlight the following reasons: The quality of education,
appropriate environment, language and culture. Those who are unsatisfied
students emphasize the issues such as language problem, deficiencies at
educational programs, inadequate social activities, financial problems,
inadequate health system, prejudices and homesick.

Kaynakça

  • Alyılmaz, S., Biçer N. ve Çoban, İ. (2015). “Atatürk Üniversitesinde Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Türkçe Ve Türkiye’ye Yönelik Görüşleri”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı:4/1, ss.328-338.
  • Arlı, M. ve Nazik, H. (2001), Bilimsel Araştırmaya Giriş, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Çağlar, A. (1999). “Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerinin Sorunları”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt:32, Sayı:4, ss.133-169.
  • Çöllü, E. F. ve Öztürk, Y. E. (2010). “Türk Cumhuriyetleri, Türk Ve Akraba Topluluklarından Türkiye’ye Yüksek Öğrenim Görmek Amacıyla Gelen Öğrencilerin Uyum Ve İletişim Sorunları (Konya Selçuk Üniversitesi Örneği)”, Journal of Azerbaijani Studies, ss. 284-292.
  • Enterieva M. ve Sezgin, F. (2016). “Türki Cumhuriyetlerden Türkiye’ye Gelen Yükseköğretim Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Beklentilerinin Karşılanma Düzeyi” Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, Nisan/ 2016; ss.102-115.
  • Günay, B. (2014). Türkiye’de Okuyan Uluslararası Öğrencilerin Sorunları Çalıştay Kitabı, Ed. Bekir Günay, İstanbul, İstanbul Üniversitesi Avrasya Enstitüsü Yayınları.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayınları.
  • Korkmaz M. (2010), "İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Fakülteyi Tercih Nedenleri: Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği", bilimname, cilt.1, ss.167-204.
  • Köylü, M. (2001), “Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesine Devam Eden Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Fakülte Hakkındaki Düşünce, Sorun ve Beklentileri”, O.M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı:12-13, ss.131-153.
  • Musaoğlu, B. N. (2016). “Türkiye’de Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Entegrasyon Süreci”, Türk Dünyası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, ss. 12-24.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F. (2017). “Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği” Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt: 12, Sayı.1, Yıl, 2017 ss.203-254.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • http://oidb.manas.edu.kg/uyruk_ogrsay.html (10.04.2018 tarihinde alındı).
  • http://oidb.manas.edu.kg/genel_ogrsay.html (10.05.2018 tarihinde alındı).
  • http://www.manas.edu.kg/index.php/%C3%B6%C4%9Frenciler/aday-%C3%B6%C4%9Frenciler/puanlar (20.05.2018 tarihinde alındı).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Korkmaz 0000-0002-6873-4313

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Korkmaz, M. (2019). YURT DIŞINDA ÖĞRENİM GÖREN TÜRK ÖĞRENCİLERİN ÜNİVERSİTE TERCİH SÜREÇLERİ VE SORUNLARI: KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Asya Studies, 4(10), 25-38. https://doi.org/10.31455/asya.638898