Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI

Yıl 2021, Sayı: 13, 24 - 35, 28.08.2021

Öz

Sinemanın doğuşu, ardından da canlandırma film sektörünün oluşması beraberinde pek çok karakter tasarımının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Miki Fare, Ördek Donald, Kedi Felix, Betty Boop, Palyaço Koko ve Bugs Bunny gibi birçok karakter tasarımı canlandırma sinemasının ilk dönemlerinde üretilmiştir. Daha önceleri sadece çizgi roman ve maskot tasarımı olarak reklamlarda görülen kurgusal karakterler, yeni hareketli halleri ile büyük ilgi uyandırmış özellikle çocuk izleyicileri fazlasıyla etkilemiştir. Bu ilgi yalnızca üretildikleri Amerika Birleşik Devletleri ile sınırlı kalmamış, Miki fare gibi figürler tüm dünyada oldukça popüler ve en bilindik karakterlere dönüşmüştür.
Diğer yandan seksenli yıllarda kişisel bilgisayar ve oyun konsollarının yaygınlaşması, video oyun sektörünün gelişmesini sağlayarak karakter tasarımına duyulan ihtiyacın başka alanlarda da artmasına neden olmuştur. İlk dönemlerinde basit ve yalın grafiklere sahip video oyunları, son yıllarda gerçekçilik ve özel efektler konusunda önemli mesafeler kaydetmiştir. Bununla birlikte yeni bin yıl sonrasında güçlü işlem becerilerine sahip taşınabilir cihazların yaygınlaşması, oynanabilirlik anlamında dokunmatik ekranların da devreye girmesi mobil video oyun pazarının oluşmasına olanak sağlamıştır. Görüldüğü üzere günümüzde karakter tasarımı, sadece çizgi film ve sinema benzeri sınırlı alanları değil birçok sektörü ilgilendiren önemli bir konu haline gelmiştir.
Bu nedenle çalışma kapsamında, karakter tasarımı konusunda dikkat edilmesi gereken hususlar kuramsal çerçevede ele alınmaya çalışılmış, literatür taraması yapılarak betimsel analiz yöntemi vasıtasıyla uzman görüşlerinin aktarılması amaçlanmıştır. Böylelikle konuyla ilgili akademisyen ve paydaşlara Türkçe bir kaynak oluşturulması hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Barrier, M. (1999). Hollywood Cartoons American Animation in Its Golden Age. New York: Oxford University Press.
  • Bishop, R. (2019). “Shape Language” The Character Designer. İsveç: 21D Sweden AB.
  • Gökçearslan, A. (2008). Canlandırma Sinemasında Mizahın Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. c. 1, sayı. 2, Ara.
  • Kusano, Y. (2003). Super Character Design & Poses Vol.2 Heroine. Tokyo: MPC Publishing Co. Ltd.
  • Leeuwe, M. (2019). How to Draw Characters. Hollanda: E-book.
  • Maltin, L. (1980). Of Mice and Magic: History of American Animated Cartoons. New York: McGraw-Hill.
  • Matessi, D. M. (2008). Force Character Design from Life Drawing. Oxford: Focal Press.
  • Murdoch, J. (2013). The Art of BioShock Infinite. Milwaukie: Dark Horse Books.
  • Sloan, J.S. R. (2015). Virtual Character Design for Games and Interactive Media. Florida: CRC Press.
  • Thomas, F. ve Johnston, O. (1995). The illusion of life Disney animation. New York: Disney Editions.
  • Tillman, B. (2011). Creative Character Design. Oxford: Focal Press.
  • Tulp, W. (2019). “Squash and Stretch” The Character Designer. İsveç: 21D Sweden AB.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şadi Karaşahinoğlu 0000-0001-8616-1996

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Karaşahinoğlu, Ş. (2021). KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI. Akademik Sanat(13), 24-35.
AMA Karaşahinoğlu Ş. KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI. Akademik Sanat. Ağustos 2021;(13):24-35.
Chicago Karaşahinoğlu, Şadi. “KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI”. Akademik Sanat, sy. 13 (Ağustos 2021): 24-35.
EndNote Karaşahinoğlu Ş (01 Ağustos 2021) KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI. Akademik Sanat 13 24–35.
IEEE Ş. Karaşahinoğlu, “KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI”, Akademik Sanat, sy. 13, ss. 24–35, Ağustos 2021.
ISNAD Karaşahinoğlu, Şadi. “KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI”. Akademik Sanat 13 (Ağustos 2021), 24-35.
JAMA Karaşahinoğlu Ş. KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI. Akademik Sanat. 2021;:24–35.
MLA Karaşahinoğlu, Şadi. “KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI”. Akademik Sanat, sy. 13, 2021, ss. 24-35.
Vancouver Karaşahinoğlu Ş. KARAKTER TASARIM YAKLAŞIMLARI. Akademik Sanat. 2021(13):24-35.

 1654816583165452217022223