Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 SÜRECİNDE ANADOLU LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1039 - 1053, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1110036

Abstract

Bu çalışma, ortaöğretim kademisindeki öğrencilerin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan öğretim teknolojik araçları kullanma deneyimlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesini amaçlamıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin uzaktan öğretim sürecindeki uygulamalar konuusndaki görüşlerini araştıran bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımı ve olgu bilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırma, Ankara ili Pursaklar ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmî Anadolu Lisesi 12. Sınıfa geçen öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve alan uzmanlarının da görüşleri alınarak düzenlenen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde (i) dersleri bilgisayarla takip ettikleri, (ii) ders süresinin ideal olduğu, (iii) odaklanmaya ilişkin bazen sorun yaşadıkları, (iv) öğretmenlerin ders sunum performanslarını beğendikleri, (v) anlaşılmayan konuların telafi edilmesinde konu anlatımlı video izledikleri, (vi) yüz yüze eğitim sürecinde derslerde daha aktif oldukları, (vi) uzaktan eğitimin uzun vadede sürdürülemez olduğu yönünde bulgulara ulaşılmıştır.

References

  • Akbal, H., & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşanan sorunların öğrenci bakış açısına göre AHP yöntemi ile incelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 533-546. DOI:10.47129/bartiniibf.795863
  • Al-Sholi, H. Y., Shadid, O. R., Alshare, K. A., & Lane, M. (2021). An agile educational framework: A response for the covid-19 pandemic. Cogent Education, 8(1), DOI: 10.1080/2331186X.2021.1980939.
  • Arık, S., Karakaya, F., Çimen, O., & Yılmaz, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim hakkinda ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 631-659.
  • Atik, İ. (2007). Alternatif eğitim biçimi olarak uzaktan eğitim ve ekonomik etkinliği. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(1), 80-89.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Batır, Z., & Sadi, Ö. (2021). Salgın sürecinde fen eğitimi: uzaktan eğitim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 7(81), 1444-1455.
  • Burma, Z. A. (2008). AB’ye geçiş sürecinde meslek elemanlarının uzaktan öğretim ile eğitimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 15-20.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Qualitative, Quantitative, and mixed methods approaches (2nd Ed.), Thousand Oaks: SAGE.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Ed.), Thousand Oaks, California: SAGE. Çokluk, Ö., & Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Dikmen, S., & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Holmberg, B. (1989). Theory and practice of distance education. London and New York: Routledge.
  • Horzum, M. B., Özkaya, M., Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 79-100.
  • Karalı, Y., Aydemir, H., Coşanay, G., & Şen, M. (2020).Covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitimde yaşanan sorunlara ilişkin veli ve öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 70-84.
  • Karataş, S. (2003). Yüz yüze ve uzaktan eğitimde öğrenme deneyimlerinin eşitliği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 91-104.
  • Keskin, M., & Kaya, D.Ö. (2020). COVID-19 Sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. (6.Baskı). New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. Baskı.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2021). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi: Alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Ankara: Anı.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Patton, M. Q. (2001). Qualitative evaluation and research method (3th Ed.), USA: SAGE.
  • Sakarya, G., & Zahal, O. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan keman eğitimine ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 795-817. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44504.
  • Sever, M., & Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679.
  • Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. United States of America: Information Age Publishing.
  • Şimşek, N., & Karataş, S. (2002). Uzaktan eğitim teknolojilerinin potansiyeli. Uzaktan Eğitim ve Araştırma-Geliştirme Semineri Kitapçığı, 05-06 Şubat 2002. Jandarma Okullar Komutanlığı, Ankara.
  • Taş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulamaya konan uzaktan eğitimin paydaş görüşleri bağlamında değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 24-49.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • TEDMEM, (2021). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. https://tedmem.org/yayin/covid-19-surecinde-egitim-uzaktan-ogrenme-sorunlar-cozum-onerileri (15.05.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • The World Bank, (2020). How countries are using edtech (including Online Learning, Radio, Television, Texting) to support access to remote learning during the covid-19 pandemic. https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic 24.04.2020 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • TUSİAD, (2021). Covid-19 etkisinde Türkiye’de eğitim. https://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/10821-covid-19-etkisinde-turkiye-de-egitim-raporu-tanitildi 24.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • UNICEF, (2021). COVID-19: Effects of school closures on foundational skills and promising practices for monitoring and mitigating learning loss. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/COVID-19_Effects_of_School_Closures_on_Foundational_Skills_and_Promising_Practices_for_Monitoring_and_Mitigating_Learning_Loss.pdf adresinden 23.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araşırrma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Walker, D. & Myrick, F. (2006). Grounded theory: An exploration of process and procedure. Qualitative Health Research, 16(4), 547-559.
Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 1039 - 1053, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1110036

Abstract

References

  • Akbal, H., & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşanan sorunların öğrenci bakış açısına göre AHP yöntemi ile incelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 533-546. DOI:10.47129/bartiniibf.795863
  • Al-Sholi, H. Y., Shadid, O. R., Alshare, K. A., & Lane, M. (2021). An agile educational framework: A response for the covid-19 pandemic. Cogent Education, 8(1), DOI: 10.1080/2331186X.2021.1980939.
  • Arık, S., Karakaya, F., Çimen, O., & Yılmaz, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim hakkinda ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 631-659.
  • Atik, İ. (2007). Alternatif eğitim biçimi olarak uzaktan eğitim ve ekonomik etkinliği. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(1), 80-89.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Batır, Z., & Sadi, Ö. (2021). Salgın sürecinde fen eğitimi: uzaktan eğitim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 7(81), 1444-1455.
  • Burma, Z. A. (2008). AB’ye geçiş sürecinde meslek elemanlarının uzaktan öğretim ile eğitimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 15-20.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Qualitative, Quantitative, and mixed methods approaches (2nd Ed.), Thousand Oaks: SAGE.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Ed.), Thousand Oaks, California: SAGE. Çokluk, Ö., & Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Dikmen, S., & Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Holmberg, B. (1989). Theory and practice of distance education. London and New York: Routledge.
  • Horzum, M. B., Özkaya, M., Demirci, M., & Alpaslan, M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 79-100.
  • Karalı, Y., Aydemir, H., Coşanay, G., & Şen, M. (2020).Covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitimde yaşanan sorunlara ilişkin veli ve öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 70-84.
  • Karataş, S. (2003). Yüz yüze ve uzaktan eğitimde öğrenme deneyimlerinin eşitliği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(3), 91-104.
  • Keskin, M., & Kaya, D.Ö. (2020). COVID-19 Sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67. Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Kürtüncü, M., & Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. (6.Baskı). New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. Baskı.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • OECD (2021). A framework to guide an education response to the COVID-19 pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing. Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi: Alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Ankara: Anı.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Patton, M. Q. (2001). Qualitative evaluation and research method (3th Ed.), USA: SAGE.
  • Sakarya, G., & Zahal, O. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan keman eğitimine ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 795-817. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44504.
  • Sever, M., & Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679.
  • Simonson, M., Smaldino, S., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. United States of America: Information Age Publishing.
  • Şimşek, N., & Karataş, S. (2002). Uzaktan eğitim teknolojilerinin potansiyeli. Uzaktan Eğitim ve Araştırma-Geliştirme Semineri Kitapçığı, 05-06 Şubat 2002. Jandarma Okullar Komutanlığı, Ankara.
  • Taş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulamaya konan uzaktan eğitimin paydaş görüşleri bağlamında değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 24-49.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • TEDMEM, (2021). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. https://tedmem.org/yayin/covid-19-surecinde-egitim-uzaktan-ogrenme-sorunlar-cozum-onerileri (15.05.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • The World Bank, (2020). How countries are using edtech (including Online Learning, Radio, Television, Texting) to support access to remote learning during the covid-19 pandemic. https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic 24.04.2020 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • TUSİAD, (2021). Covid-19 etkisinde Türkiye’de eğitim. https://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/10821-covid-19-etkisinde-turkiye-de-egitim-raporu-tanitildi 24.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • UNICEF, (2021). COVID-19: Effects of school closures on foundational skills and promising practices for monitoring and mitigating learning loss. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/COVID-19_Effects_of_School_Closures_on_Foundational_Skills_and_Promising_Practices_for_Monitoring_and_Mitigating_Learning_Loss.pdf adresinden 23.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araşırrma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Walker, D. & Myrick, F. (2006). Grounded theory: An exploration of process and procedure. Qualitative Health Research, 16(4), 547-559.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nuray Özge Sağbaş 0000-0003-2630-8620

Fatih Türk 0000-0001-5307-6058

Nesrin Özge Taşcı 0000-0003-2995-8266

Early Pub Date May 26, 2023
Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Özge Sağbaş, N., Türk, F., & Özge Taşcı, N. (2023). COVID-19 SÜRECİNDE ANADOLU LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1039-1053. https://doi.org/10.24315/tred.1110036