Research Article
BibTex RIS Cite

Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış

Year 2023, Volume: 16 Issue: 32, 1006 - 1019, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1358112

Abstract

Tarih öncesi çağlardan beri kullanıldığı bilinen sarı renk, günümüze dek sayısız sanat eserinde birçok farklı anlama gelecek şekilde kullanılmıştır. Ancak bu araştırmada sarı rengin anlamlarının neler olduğundan öte, anlam çeşitliliğini oluşturan unsurlar üzerinde durulmuştur. Bu çeşitliliği vurgulamak amacıyla konu ile ilgili seçilen resim sanatından örnekler, özellikle sarı renk-eser ilişkisi açısından değerlendirilerek renk-anlam ilişkisinin sorgulanması sağlanmıştır. Betimsel yöntemin kullanıldığı bu araştırmada; sarı renk kullanımından hareketle seçilen eserler, bu eserlerin sanatçıları ve ait oldukları dönem hakkında literatür taraması yapılmış, elde edilen bilgiler ışığında sarı renge yüklenen anlamlardaki çeşitlilik öne çıkarılmış ve bu çeşitliliğin nedenleri açıklanmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada, sarı renk örneğinden hareketle bir renge yüklenen anlamın; zaman zaman rengin kendisinden bağımsız olduğu, onu gören kişi, zaman, mekân, durum, kültür, koşul gibi birçok değişkene bağlı olarak değer kazandığı sonucuna varılmıştır.

References

  • Kaynakça Adams, L. S. (2010). A History of Western Art, New York: McGraw-Hill Education.
  • Barber, B. (2015). Through the Eyes of Vincent Van Gogh, Londra: Arcturus Publishing Limited.
  • Chilvers, I. (1996). Animals in Art, Danbury: Grolier Educational.
  • Erhat, A. (1989). Mitoloji Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Evans, G. (2017). The Story of Colour: An Exploration of the Hidden Messages of the Spectrum, Londra: Michael O’Mara Books Limited.
  • Gogh, V. V. (2013). Theo’ya Mektuplar, (P. Kür, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gombrich, E. (2007). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • İncil. (2012). İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi &Yeni Yaşam Yayınları.
  • Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Krausse, A.C. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Tarihi, (D. Zaptcıoğlu, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Myers, B. (1953). 50 Great Artists, New York: A Bantam Book.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., & Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri: Teori ve Uygulama, (N. B. Kuru, & A. Kuru, Çev.), İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Ögel, B. (2000). Türk Kültür Tarihine Giriş (Cilt VI), Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Prideaux, S. (2012). Edvard Munch: Behind the Scream, New haven ve Londra: Yale University Press.
  • Richard, L. (1999). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, (B. Madra, S. Gürsoy, & İ. Usmanbaş, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şentürk, L. V. (2016). Analitik Resim Çözümlemeleri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yengin, H. (1997). “İletişimde Renklerin Anlamı”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(5), 197-204.
  • İnternet Kaynakları Eckmann, S. (2016). “Spotlight Essay: Max Ernst”, Mildred Lane KemperArt Museum, https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/node/11286, Erişim Tarihi: 27.01.2023 Sorabella, J. (2008). “The Crucifixion and Passion of Christ in Italian Painting”, Met Museum, https://www.metmuseum.org/toah/hd/pass/hd_pass.htm, Erişim Tarihi: 23.01.2023
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Antonio Allegri da Correggio, Kutsal Gece, 1528-1530, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 256x188 cm, Gemäldegalerie, Dresden. https://www.wga.hu/html_m/c/correggi/madonna/night.html Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 2. Paul Gauguin, Sarı İsa, 1889, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 92x73 cm, Collection Albright-Knox Art Gallery, New York. https://www.wga.hu/html_m/g/gauguin/02/6pould05.html, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 3. Fra Angelico, Çarmıha Gerilme, 1420-1423, Ahşap Üzerine Tempera, 63,8x48,3 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437007, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 4. Edward Munch, Cehennemde Otoportre, 1903, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 82x66 cm, Munch Museum, Oslo. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/668283, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 5. Vincent Van Gogh, Bir Ressam Olarak Otoportre, 1887-1888, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 65x50 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam. https://www.vangoghmuseum.nl/en/collection/s0022V1962#details, Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 6. Franz Marc, Manzaradaki At, 1910, Tuval üzerine yağlı boya, 85x112 cm, Folkwang Museum, Essen. https://artsandculture.google.com/asset/horse-in-a-landscape/vwGb3MJdCB56GQ?hl=tr, Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 7. Caspar David Friedrich, Bulutların Üzerinde Yolculuk, 1817, Tuval Üzerine Yağlı Boya 119,5x99,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Hamburg. https://online-sammlung.hamburger-kunsthalle.de/de/objekt/HK-5161/wanderer-ueber-dem-nebelmeer?term=wanderer&context=default&position=0), Erişim Tarihi: 09.09.2023.
  • Görsel 8. Caspar David Friedrich, Rügen Adasının Kireç Kayalıkları, 1818, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 90x71 cm, Kunst Museum, Winterthur. Krausse, A.C., (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Tarihi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, s.58.
  • Görsel 9. Max Ernst, Sessizliğin Gözü, 1946, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 110x143 cm, Mildred Lane Kemper Art Museum, St. Louis., https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/collection/explore/artwork/541, Erişim Tarihi: 29.01.2023
Year 2023, Volume: 16 Issue: 32, 1006 - 1019, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1358112

Abstract

References

  • Kaynakça Adams, L. S. (2010). A History of Western Art, New York: McGraw-Hill Education.
  • Barber, B. (2015). Through the Eyes of Vincent Van Gogh, Londra: Arcturus Publishing Limited.
  • Chilvers, I. (1996). Animals in Art, Danbury: Grolier Educational.
  • Erhat, A. (1989). Mitoloji Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Evans, G. (2017). The Story of Colour: An Exploration of the Hidden Messages of the Spectrum, Londra: Michael O’Mara Books Limited.
  • Gogh, V. V. (2013). Theo’ya Mektuplar, (P. Kür, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gombrich, E. (2007). Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • İncil. (2012). İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi &Yeni Yaşam Yayınları.
  • Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Krausse, A.C. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Tarihi, (D. Zaptcıoğlu, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Myers, B. (1953). 50 Great Artists, New York: A Bantam Book.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., & Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri: Teori ve Uygulama, (N. B. Kuru, & A. Kuru, Çev.), İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Ögel, B. (2000). Türk Kültür Tarihine Giriş (Cilt VI), Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Prideaux, S. (2012). Edvard Munch: Behind the Scream, New haven ve Londra: Yale University Press.
  • Richard, L. (1999). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, (B. Madra, S. Gürsoy, & İ. Usmanbaş, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şentürk, L. V. (2016). Analitik Resim Çözümlemeleri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yengin, H. (1997). “İletişimde Renklerin Anlamı”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(5), 197-204.
  • İnternet Kaynakları Eckmann, S. (2016). “Spotlight Essay: Max Ernst”, Mildred Lane KemperArt Museum, https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/node/11286, Erişim Tarihi: 27.01.2023 Sorabella, J. (2008). “The Crucifixion and Passion of Christ in Italian Painting”, Met Museum, https://www.metmuseum.org/toah/hd/pass/hd_pass.htm, Erişim Tarihi: 23.01.2023
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Antonio Allegri da Correggio, Kutsal Gece, 1528-1530, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 256x188 cm, Gemäldegalerie, Dresden. https://www.wga.hu/html_m/c/correggi/madonna/night.html Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 2. Paul Gauguin, Sarı İsa, 1889, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 92x73 cm, Collection Albright-Knox Art Gallery, New York. https://www.wga.hu/html_m/g/gauguin/02/6pould05.html, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 3. Fra Angelico, Çarmıha Gerilme, 1420-1423, Ahşap Üzerine Tempera, 63,8x48,3 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/437007, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 4. Edward Munch, Cehennemde Otoportre, 1903, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 82x66 cm, Munch Museum, Oslo. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/668283, Erişim Tarihi:29.01.2023.
  • Görsel 5. Vincent Van Gogh, Bir Ressam Olarak Otoportre, 1887-1888, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 65x50 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam. https://www.vangoghmuseum.nl/en/collection/s0022V1962#details, Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 6. Franz Marc, Manzaradaki At, 1910, Tuval üzerine yağlı boya, 85x112 cm, Folkwang Museum, Essen. https://artsandculture.google.com/asset/horse-in-a-landscape/vwGb3MJdCB56GQ?hl=tr, Erişim Tarihi: 29.01.2023.
  • Görsel 7. Caspar David Friedrich, Bulutların Üzerinde Yolculuk, 1817, Tuval Üzerine Yağlı Boya 119,5x99,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Hamburg. https://online-sammlung.hamburger-kunsthalle.de/de/objekt/HK-5161/wanderer-ueber-dem-nebelmeer?term=wanderer&context=default&position=0), Erişim Tarihi: 09.09.2023.
  • Görsel 8. Caspar David Friedrich, Rügen Adasının Kireç Kayalıkları, 1818, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 90x71 cm, Kunst Museum, Winterthur. Krausse, A.C., (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Tarihi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, s.58.
  • Görsel 9. Max Ernst, Sessizliğin Gözü, 1946, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 110x143 cm, Mildred Lane Kemper Art Museum, St. Louis., https://www.kemperartmuseum.wustl.edu/collection/explore/artwork/541, Erişim Tarihi: 29.01.2023
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Makaleler
Authors

Altay Aldoğan 0000-0002-5347-5195

Early Pub Date December 11, 2023
Publication Date January 8, 2024
Submission Date September 11, 2023
Acceptance Date December 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 16 Issue: 32

Cite

APA Aldoğan, A. (2024). Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış. Art-E Sanat Dergisi, 16(32), 1006-1019. https://doi.org/10.21602/sduarte.1358112
AMA Aldoğan A. Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış. Art-e. January 2024;16(32):1006-1019. doi:10.21602/sduarte.1358112
Chicago Aldoğan, Altay. “Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış”. Art-E Sanat Dergisi 16, no. 32 (January 2024): 1006-19. https://doi.org/10.21602/sduarte.1358112.
EndNote Aldoğan A (January 1, 2024) Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış. Art-e Sanat Dergisi 16 32 1006–1019.
IEEE A. Aldoğan, “Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış”, Art-e, vol. 16, no. 32, pp. 1006–1019, 2024, doi: 10.21602/sduarte.1358112.
ISNAD Aldoğan, Altay. “Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış”. Art-e Sanat Dergisi 16/32 (January 2024), 1006-1019. https://doi.org/10.21602/sduarte.1358112.
JAMA Aldoğan A. Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış. Art-e. 2024;16:1006–1019.
MLA Aldoğan, Altay. “Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 16, no. 32, 2024, pp. 1006-19, doi:10.21602/sduarte.1358112.
Vancouver Aldoğan A. Resim Sanatında Sarı Renk Örneği Üzerinden Rengin Anlamlarına Bakış. Art-e. 2024;16(32):1006-19.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.