Research Article
BibTex RIS Cite

Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak

Year 2023, Volume: 16 Issue: 32, 1020 - 1043, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1354558

Abstract

Ev geçmişten günümüze gelen süreçte sadece temel ihtiyaçların karşılandığı bir alandan evrilerek duygusal ve zihinsel bir olgu olarak ele alınmaktadır. Psikanaliz ile ev kavramı açıklanırken anne bedeni, rahim içi varoluşta bireyin ilk evi olarak düşünülebildiği gibi bireyin kendi bedeni de içinde yaşanılan ev olarak değerlendirilebilmektedir. Bellek ve evin ilişkisi çeşitli açılardan incelendiğinde evin bölümleri ve içerisindeki nesnelerle kurulan ilişkilerin belleği besleyen yapılar olduğu görülmektedir. Çalışmada bellek, kimlik, aidiyet, güven gibi unsurlar, eve dair izlenimleri örneklendiren sanat yapıtları aracılığı ile açıklanmıştır. Bu açıdan sanat, tüm gündelikliği ile evi bir kavram olarak ele almaya ve onun anlamını genişletmeye aracı olmaktadır. Bu çalışmanın sanatın izlenebilir bir zeminde eve dair söylemlerle, evin zihinsel varlığını güçlendirerek ona yeni açılımlar getirmesi bununla da literatüre katkı yapması beklenmektedir.

References

  • Kaynakça Acar, Ş. B. (2020). Otobiyografik Bellek Gelişiminde Kültürel, Ailesel ve Bireysel Özellikler, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, çev. Aykut Derman, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Batra, S. (2013). “The Psychosocial Development of Children: Implications for Education and Society-Erik Erikson in Context”, Contemporary Education Dialogue, 10, 2 (2013): 249–278. Sage Publications.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Conway, M. A., Pleydell-Pearce, C. W. (2000). “The Construction of Autobiographical Memories in the Self-Memory System”, Psychological Review, 107, 261-288.
  • Erikson, E. H. (1963). Childhood and society, New York: W.W. Norton Company.
  • Erikson E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: W.W. Norton Company.
  • Freud, S. (2019). İçgüdüler ve Baskılama, çev. Derya Öztürk, Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Göle, M. (2007). “Bellek: Öncesiz, Sonrasız. Doğru Olmadığını Biliyorum Ama Öyle Hatırlıyorum”, Cogito: s. 23-30, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Yayınları Sayı 50.
  • Gülgöz, S. (2018). Otobiyografik Bellek: Tanımı ve Temel Kavramlar, der. Gülgöz vd., Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar, s. 13-27, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekanın Üretimi, çev. Işık Ergüden, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Kuban, D. (2002). Mimarlık Kavramları: Tarihsel Perspektif içinde Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Smith, E. E., Hoeksema, S. N., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2014). Atkinson ve Hilgard, Psikolojiye Giriş, çev. Öznur Öncül ve Deniz Ferhatoğlu, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Trigg, D. (2012). The Memory of Place: A Phenomenology of the Uncanny, Athens: Ohio University Press.
  • Winnicott, D.W. (2014). Oyun ve Gerçeklik, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1995). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnternet Kaynakları Bourgeois, L., Cooke R. (2007). Interview with Bourgeois: My art is a form of restoration. The Guardian, https://www.theguardian.com/artanddesign/2007/oct/14/art4, ErişimTarihi: 07.06.2023.
  • Fuchs, T. (2018), “Body Memory and the Unconscious”. Phenomenology Center Annual Symposium, https://dsc.duq.edu/phenomenology-symposium/18, Erişim Tarihi: 01.02.2023. “Mekan”, https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 05.06.2023.
  • Whiteread, R., Ruiz, C. (2017). Rachel Whiteread The master caster. The Gentlewomen, https://thegentlewoman.co.uk/library/rachel-whiteread, Erişim Tarihi: 06.21.2023.
  • Yentürk, S. (2017). Günlerin Getirdiği, Unlimited, https://www.unlimitedrag.com/post/gunlerin-getirdigi, Erişim Tarihi: 07.06.2023.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Gamze Boz, Femme Fatale, 2021, Seramik, Neon Aydınlatma, Kişisel Arşiv
  • Görsel 2a. Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003, https://www.sartle.com/artwork/cell-xxvi-louise-bourgeois, Erişim Tarihi: 01.07.2023.
  • Görsel 2b. Louise Bourgeois, Cell XXVI, Detay, 2003, https://www.artsy.net/artwork/louise-bourgeois-cell-xxvi-detail, Erişim Tarihi: 03.07.2023.
  • Görsel 3. Mike Kelley, More Love Hours Than Can Ever Be Repaid, 1987 https://whitney.org/collection/works/7317, Erişim Tarihi: 09.09.2023.
  • Görsel 4. Gülsün Karamustafa, Kapıcı Dairesi, 1976, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/190423, Erişim Tarihi: 02.05.2023.
  • Görsel 5. Sunbin Lim, 2020, Night Table B, Seramik, Birebir Boyut. https://sunbinlim.weebly.com/2020.html, Erişim Tarihi: 03.04.2023.
  • Görsel 6. Ahmet Doğu İpek, Masa II, 2017, Fotoğraf: Ege Kanar, Cem Dinlenmiş, https://www.unlimitedrag.com/post/gunlerin-getirdigi, Erişim Tarihi: 15.03.2023.
  • Görsel 7. İmre Deniz Işıktaş, Habitation, 2022, Porselen, Altın Yaldız, 50x30x25, Kişisel Arşiv.
  • Görsel 8. Rachel Whiteread, Ghost, 1990, Alçı, Birebir Boyut, National Gallery of Art, https://www.wsj.com/articles/q-a-with-artist-rachel-whiteread-1446750543, Erişim Tarihi: 26.04.2023.
Year 2023, Volume: 16 Issue: 32, 1020 - 1043, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1354558

Abstract

References

  • Kaynakça Acar, Ş. B. (2020). Otobiyografik Bellek Gelişiminde Kültürel, Ailesel ve Bireysel Özellikler, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, çev. Aykut Derman, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Batra, S. (2013). “The Psychosocial Development of Children: Implications for Education and Society-Erik Erikson in Context”, Contemporary Education Dialogue, 10, 2 (2013): 249–278. Sage Publications.
  • Baudrillard, J. (2011). Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Conway, M. A., Pleydell-Pearce, C. W. (2000). “The Construction of Autobiographical Memories in the Self-Memory System”, Psychological Review, 107, 261-288.
  • Erikson, E. H. (1963). Childhood and society, New York: W.W. Norton Company.
  • Erikson E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis, New York: W.W. Norton Company.
  • Freud, S. (2019). İçgüdüler ve Baskılama, çev. Derya Öztürk, Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Göle, M. (2007). “Bellek: Öncesiz, Sonrasız. Doğru Olmadığını Biliyorum Ama Öyle Hatırlıyorum”, Cogito: s. 23-30, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Yayınları Sayı 50.
  • Gülgöz, S. (2018). Otobiyografik Bellek: Tanımı ve Temel Kavramlar, der. Gülgöz vd., Hayatı Hatırlamak: Otobiyografik Belleğe Bilimsel Yaklaşımlar, s. 13-27, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekanın Üretimi, çev. Işık Ergüden, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Kuban, D. (2002). Mimarlık Kavramları: Tarihsel Perspektif içinde Mimarlığın Kuramsal Sözlüğüne Giriş, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Smith, E. E., Hoeksema, S. N., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R. (2014). Atkinson ve Hilgard, Psikolojiye Giriş, çev. Öznur Öncül ve Deniz Ferhatoğlu, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Trigg, D. (2012). The Memory of Place: A Phenomenology of the Uncanny, Athens: Ohio University Press.
  • Winnicott, D.W. (2014). Oyun ve Gerçeklik, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1995). Resimleriyle Çocuk: Resimleriyle Çocuğu Tanıma, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnternet Kaynakları Bourgeois, L., Cooke R. (2007). Interview with Bourgeois: My art is a form of restoration. The Guardian, https://www.theguardian.com/artanddesign/2007/oct/14/art4, ErişimTarihi: 07.06.2023.
  • Fuchs, T. (2018), “Body Memory and the Unconscious”. Phenomenology Center Annual Symposium, https://dsc.duq.edu/phenomenology-symposium/18, Erişim Tarihi: 01.02.2023. “Mekan”, https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 05.06.2023.
  • Whiteread, R., Ruiz, C. (2017). Rachel Whiteread The master caster. The Gentlewomen, https://thegentlewoman.co.uk/library/rachel-whiteread, Erişim Tarihi: 06.21.2023.
  • Yentürk, S. (2017). Günlerin Getirdiği, Unlimited, https://www.unlimitedrag.com/post/gunlerin-getirdigi, Erişim Tarihi: 07.06.2023.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Gamze Boz, Femme Fatale, 2021, Seramik, Neon Aydınlatma, Kişisel Arşiv
  • Görsel 2a. Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003, https://www.sartle.com/artwork/cell-xxvi-louise-bourgeois, Erişim Tarihi: 01.07.2023.
  • Görsel 2b. Louise Bourgeois, Cell XXVI, Detay, 2003, https://www.artsy.net/artwork/louise-bourgeois-cell-xxvi-detail, Erişim Tarihi: 03.07.2023.
  • Görsel 3. Mike Kelley, More Love Hours Than Can Ever Be Repaid, 1987 https://whitney.org/collection/works/7317, Erişim Tarihi: 09.09.2023.
  • Görsel 4. Gülsün Karamustafa, Kapıcı Dairesi, 1976, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/190423, Erişim Tarihi: 02.05.2023.
  • Görsel 5. Sunbin Lim, 2020, Night Table B, Seramik, Birebir Boyut. https://sunbinlim.weebly.com/2020.html, Erişim Tarihi: 03.04.2023.
  • Görsel 6. Ahmet Doğu İpek, Masa II, 2017, Fotoğraf: Ege Kanar, Cem Dinlenmiş, https://www.unlimitedrag.com/post/gunlerin-getirdigi, Erişim Tarihi: 15.03.2023.
  • Görsel 7. İmre Deniz Işıktaş, Habitation, 2022, Porselen, Altın Yaldız, 50x30x25, Kişisel Arşiv.
  • Görsel 8. Rachel Whiteread, Ghost, 1990, Alçı, Birebir Boyut, National Gallery of Art, https://www.wsj.com/articles/q-a-with-artist-rachel-whiteread-1446750543, Erişim Tarihi: 26.04.2023.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Plastic Arts (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

İmre Deniz Işıktaş 0009-0001-1750-7508

Gamze Boz Sülüşoğlu 0000-0001-6224-4009

Early Pub Date December 13, 2023
Publication Date January 8, 2024
Submission Date September 3, 2023
Acceptance Date December 13, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 16 Issue: 32

Cite

APA Işıktaş, İ. D., & Boz Sülüşoğlu, G. (2024). Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak. Art-E Sanat Dergisi, 16(32), 1020-1043. https://doi.org/10.21602/sduarte.1354558
AMA Işıktaş İD, Boz Sülüşoğlu G. Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak. Art-e. January 2024;16(32):1020-1043. doi:10.21602/sduarte.1354558
Chicago Işıktaş, İmre Deniz, and Gamze Boz Sülüşoğlu. “Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak”. Art-E Sanat Dergisi 16, no. 32 (January 2024): 1020-43. https://doi.org/10.21602/sduarte.1354558.
EndNote Işıktaş İD, Boz Sülüşoğlu G (January 1, 2024) Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak. Art-e Sanat Dergisi 16 32 1020–1043.
IEEE İ. D. Işıktaş and G. Boz Sülüşoğlu, “Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak”, Art-e, vol. 16, no. 32, pp. 1020–1043, 2024, doi: 10.21602/sduarte.1354558.
ISNAD Işıktaş, İmre Deniz - Boz Sülüşoğlu, Gamze. “Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak”. Art-e Sanat Dergisi 16/32 (January 2024), 1020-1043. https://doi.org/10.21602/sduarte.1354558.
JAMA Işıktaş İD, Boz Sülüşoğlu G. Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak. Art-e. 2024;16:1020–1043.
MLA Işıktaş, İmre Deniz and Gamze Boz Sülüşoğlu. “Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 16, no. 32, 2024, pp. 1020-43, doi:10.21602/sduarte.1354558.
Vancouver Işıktaş İD, Boz Sülüşoğlu G. Belleğin Açılımlarında Sanatta Ev Kavramını Yeniden Okumak. Art-e. 2024;16(32):1020-43.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.