Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları

Year 2023, Issue: 32, 59 - 77, 14.12.2023
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404941

Abstract

Günümüzde teknolojinin önlenemez yükselişinin doğrudan gündelik hayata yansıması, geleneksel
görsel iletişim unsurlarının dijital mecralara uygun hale uyarlanması zorunluluğu doğurmuştur. Görsel
kimliklerinden başlayarak dijitalleşme sürecine ayak uydurmak zorunda olan markalar; logolarından web
sayfalarına, ambalajlarından tabelalarına, aplikasyonlarından promosyon ürünlerine kadar özellikle son 10
yıl içerisinde değişiklik/güncelleme gerçekleştirmek zorunda kalmıştır. Bu değişim ve güncelleme sürecinde
rakiplerinden/benzerlerinden ayırt edilebilmek ve binlerce görsel unsur arasından fark edilebilmek adına
görsel kimliklerinde sadeleşme yöntemini uygulamışlardır. Minimalizme yönelen ulusal ve uluslararası
onlarca marka arasından teknoloji sektöründe yer alan ve logolarında son 10 yıl içerisinde değişiklik
yapmış markalar çalışmada örnek olarak seçilerek betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Dijital
dönüşüm sürecinin bir getirisi olarak logo tasarımlarında minimalizmin mottosu olan “less is more” (az
çoktur) ilkesi ışığında değişiklik gerçekleştiren markaların söz konusu değişim sürecine nasıl, ne zaman ve
hangi şartlarla dahil oldukları irdelenmiş, görsel iletişim tasarımı problemlerinden söz edilmiş, günümüze
yansıyan sonuçları araştırılarak örnekler üzerinden incelenmiştir.

References

  • Acar, M. ve Yağbasan, M. (2014). “Minimalist Sanat Akımına Dayalı Olarak Yavuz Turgul Filmleri ve Afiş Önerileri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24 (2), 205-220.
  • Akşamoğlu, İ. (2020). Steve Jobs. İstanbul: Siyah Beyaz.
  • Antmen, A. (2019). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Babür Tosun, N. (2008). “Kurumsal Kimliğin Marka Yaratma Sürecindeki İşlevi”, Öneri Dergisi, 8 (29), 231-237.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dopierala, R. (2017). “Minimalism: A New Mode of Consumption?”, The Central European Journal of Social Sciences and Humanity, (4), 67-83.
  • Erzen, J. N. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt 2. İstanbul:Yem Yayın.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gök, A. B. ve Bingöl, B. (2016). “Zen Bahçeleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1, 84-93.
  • Islakoğlu, P. M. (2006). Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Köksal, F. N. (2023). “Minimalist Reklam Tasarımı: “Az” ile Özü Yansıtmak”, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 27-39.
  • Meral, P. S. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Kurumsal Kimlik ve Marka. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Millburn, J. F. ve Nicodemus, R. (2016). Minimalizm Anlamlı Bir Yaşam(Çev: H. Key). İstanbul: Eksik Parça Yayınları.
  • Okay, A. (2000). Kurum Kimliği. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Selvi, S. ve Genç, M. (2023). “Minimalizm Bağlamında Sarıkeçili Yörüklerindeki Göç Olgusunun Belgesel Sinema ile Değerlendirilmesi”, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 59, 256-271.
  • Sivas, A. (2013). “Sinemada Minimalizm: Yankesici Üzerine Bir Değerlendirme”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 18, 9-19.
  • Susuz, M,. Türe, A. ve Öztürk, Ö. T. (2020). “Bir Sanat Hareketi Olan Minimalizmde İzleyici-Eser Etkileşiminin Algısal Boyutları”, Ulakbilge, 50, 852-861.
Year 2023, Issue: 32, 59 - 77, 14.12.2023
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404941

Abstract

References

  • Acar, M. ve Yağbasan, M. (2014). “Minimalist Sanat Akımına Dayalı Olarak Yavuz Turgul Filmleri ve Afiş Önerileri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24 (2), 205-220.
  • Akşamoğlu, İ. (2020). Steve Jobs. İstanbul: Siyah Beyaz.
  • Antmen, A. (2019). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Babür Tosun, N. (2008). “Kurumsal Kimliğin Marka Yaratma Sürecindeki İşlevi”, Öneri Dergisi, 8 (29), 231-237.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dopierala, R. (2017). “Minimalism: A New Mode of Consumption?”, The Central European Journal of Social Sciences and Humanity, (4), 67-83.
  • Erzen, J. N. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt 2. İstanbul:Yem Yayın.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gök, A. B. ve Bingöl, B. (2016). “Zen Bahçeleri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1, 84-93.
  • Islakoğlu, P. M. (2006). Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Köksal, F. N. (2023). “Minimalist Reklam Tasarımı: “Az” ile Özü Yansıtmak”, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 27-39.
  • Meral, P. S. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Kurumsal Kimlik ve Marka. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Millburn, J. F. ve Nicodemus, R. (2016). Minimalizm Anlamlı Bir Yaşam(Çev: H. Key). İstanbul: Eksik Parça Yayınları.
  • Okay, A. (2000). Kurum Kimliği. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Selvi, S. ve Genç, M. (2023). “Minimalizm Bağlamında Sarıkeçili Yörüklerindeki Göç Olgusunun Belgesel Sinema ile Değerlendirilmesi”, SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 59, 256-271.
  • Sivas, A. (2013). “Sinemada Minimalizm: Yankesici Üzerine Bir Değerlendirme”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 18, 9-19.
  • Susuz, M,. Türe, A. ve Öztürk, Ö. T. (2020). “Bir Sanat Hareketi Olan Minimalizmde İzleyici-Eser Etkileşiminin Algısal Boyutları”, Ulakbilge, 50, 852-861.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Banu Erşanlı

Publication Date December 14, 2023
Submission Date October 22, 2023
Acceptance Date November 10, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 32

Cite

APA Erşanlı, B. (2023). Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları. Sanat Ve Tasarım Dergisi(32), 59-77. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404941
AMA Erşanlı B. Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2023;(32):59-77. doi:10.18603/sanatvetasarim.1404941
Chicago Erşanlı, Banu. “Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 32 (December 2023): 59-77. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404941.
EndNote Erşanlı B (December 1, 2023) Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 59–77.
IEEE B. Erşanlı, “Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 32, pp. 59–77, December 2023, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1404941.
ISNAD Erşanlı, Banu. “Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları”. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 (December 2023), 59-77. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404941.
JAMA Erşanlı B. Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023;:59–77.
MLA Erşanlı, Banu. “Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 32, 2023, pp. 59-77, doi:10.18603/sanatvetasarim.1404941.
Vancouver Erşanlı B. Görsel İletişim Tasarımında Minimalleşme Üzerine: Azalirken Çoğalan Logo Tasarımları. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023(32):59-77.