BibTex RIS Cite
Year 2012, Volume: 25 Issue: 2, 541 - 553, 16.04.2012

Abstract

References

  • Doruk, T., “Mimari Dizayn Öğretiminde Eğitim Durumları Düzeni Geliştirme ile İlgili Bir Çalışma”, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul (1979).
  • Yıldırım, R., “Öğrenmeyi Öğrenmek”, Sistem Yayıncılık, 6.Baskı, İstanbul.(1998).
  • Wittrock, M.C.,“Learning and Instruction”, Berkeley, CA:McCuthan, (1977).
  • Arık, A., “Motivasyon ve Heyacana Giriş”, Çantay Yayınevi, İstanbul (1996).
  • Güven, K. (Çev.), “Öğrenci Merkezli Eğitim ve Öğretimin Temel Psikolojik İlkleri: Okulların Yeniden Düzenlenmesi İçin Bir Çerçeve”, Türk Psikoloji Bülteni, sayı: 19, Aralık 2000, s.74-79, (2000).
  • Anon, “Motivasyon Sözlüğü”,Kaynak Dergisi, Baltaş- Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını, sayı:13, (2003).
  • Kalafat, S., “Üstünlerde Motivasyonun Rolü”, Psikolojik Rehberlik Sitesi, İstanbul, (2003).
  • Brophy, J., “On Motivating Students”, D.Berlier ve B.Rosenshine (Ed) talks to teacher, New York, Random House, s.201-245, (1988).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • Weiner, B., “Human Motivation: Metaphors, theories and research”, USA: Sage, (1992).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha
  • Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • McClelland, D.C., “Human Motivation”, USA, Cambridge University Press, (1987).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • McClelland, D.C., “Human Motivation”, USA, Cambridge University Press, (1987).
  • Weiner, B., “History of Motivational Research in Education”, Journal of Educational Psychology, 82, pp.616-622, (1990).
  • Berlier, D.C., Gage N.L., “Educational Psychology”, Boston, Houghton-Mifflin, (1984).
  • Baltaş, A., “Başarı Yönelimi”, Kaynak, Baltaş-Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını, İstanbul, (2003).
  • Yürekli, F., “Mimarlık ve Eğitimi Üzerine”, Yapı Dergisi, Sayı: 117, Sayfa: 49-55, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1991, İstanbul, (1991).
  • Uluoğlu, B., “Mimari Tasarım Eğitimi: Tasarım Bilgisi Bağlamında Stüdyo Eleştirileri”, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (1990).
  • Düzgün Birer, E.,“Willingness in Architectural Design Education”, Amsterdam, pp.79-87, (10-12 May 2007). Congress Trailer 1,
  • Kalafat, S., “Üstünlerde Motivasyonun Rolü”, Psikolojik Rehberlik Sitesi, İstanbul, (2003).

An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education

Year 2012, Volume: 25 Issue: 2, 541 - 553, 16.04.2012

Abstract

The purpose of this study is to research the concept of achievement orientation in architecture education throughout the education periods of students, and to render the findings sharable with students and education professionals. The findings were gathered through measuring the intrinsic motivations of students in their first year of architectural education and comparing the effect of these measurement results on the students’ graduation year. The reason why the study steers towards the field of psychology is the thought that motivation is a necessary element for achieving success and affects architectural design education in a fundamental way. Motivation is a part of the emotional intelligence, an area which is now measurable in psychology.

References

  • Doruk, T., “Mimari Dizayn Öğretiminde Eğitim Durumları Düzeni Geliştirme ile İlgili Bir Çalışma”, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul (1979).
  • Yıldırım, R., “Öğrenmeyi Öğrenmek”, Sistem Yayıncılık, 6.Baskı, İstanbul.(1998).
  • Wittrock, M.C.,“Learning and Instruction”, Berkeley, CA:McCuthan, (1977).
  • Arık, A., “Motivasyon ve Heyacana Giriş”, Çantay Yayınevi, İstanbul (1996).
  • Güven, K. (Çev.), “Öğrenci Merkezli Eğitim ve Öğretimin Temel Psikolojik İlkleri: Okulların Yeniden Düzenlenmesi İçin Bir Çerçeve”, Türk Psikoloji Bülteni, sayı: 19, Aralık 2000, s.74-79, (2000).
  • Anon, “Motivasyon Sözlüğü”,Kaynak Dergisi, Baltaş- Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını, sayı:13, (2003).
  • Kalafat, S., “Üstünlerde Motivasyonun Rolü”, Psikolojik Rehberlik Sitesi, İstanbul, (2003).
  • Brophy, J., “On Motivating Students”, D.Berlier ve B.Rosenshine (Ed) talks to teacher, New York, Random House, s.201-245, (1988).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • Weiner, B., “Human Motivation: Metaphors, theories and research”, USA: Sage, (1992).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha
  • Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • McClelland, D.C., “Human Motivation”, USA, Cambridge University Press, (1987).
  • Goleman, D., “Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemli”, Varlık Bilim, 21.Basım, (2002).
  • McClelland, D.C., “Human Motivation”, USA, Cambridge University Press, (1987).
  • Weiner, B., “History of Motivational Research in Education”, Journal of Educational Psychology, 82, pp.616-622, (1990).
  • Berlier, D.C., Gage N.L., “Educational Psychology”, Boston, Houghton-Mifflin, (1984).
  • Baltaş, A., “Başarı Yönelimi”, Kaynak, Baltaş-Baltaş Yönetim, Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını, İstanbul, (2003).
  • Yürekli, F., “Mimarlık ve Eğitimi Üzerine”, Yapı Dergisi, Sayı: 117, Sayfa: 49-55, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1991, İstanbul, (1991).
  • Uluoğlu, B., “Mimari Tasarım Eğitimi: Tasarım Bilgisi Bağlamında Stüdyo Eleştirileri”, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (1990).
  • Düzgün Birer, E.,“Willingness in Architectural Design Education”, Amsterdam, pp.79-87, (10-12 May 2007). Congress Trailer 1,
  • Kalafat, S., “Üstünlerde Motivasyonun Rolü”, Psikolojik Rehberlik Sitesi, İstanbul, (2003).
There are 22 citations in total.

Details

Journal Section Architecture & City and Urban Planning
Authors

Emel Bırer

Publication Date April 16, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Bırer, E. (2012). An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education. Gazi University Journal of Science, 25(2), 541-553.
AMA Bırer E. An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education. Gazi University Journal of Science. April 2012;25(2):541-553.
Chicago Bırer, Emel. “An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education”. Gazi University Journal of Science 25, no. 2 (April 2012): 541-53.
EndNote Bırer E (April 1, 2012) An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education. Gazi University Journal of Science 25 2 541–553.
IEEE E. Bırer, “An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education”, Gazi University Journal of Science, vol. 25, no. 2, pp. 541–553, 2012.
ISNAD Bırer, Emel. “An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education”. Gazi University Journal of Science 25/2 (April 2012), 541-553.
JAMA Bırer E. An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education. Gazi University Journal of Science. 2012;25:541–553.
MLA Bırer, Emel. “An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education”. Gazi University Journal of Science, vol. 25, no. 2, 2012, pp. 541-53.
Vancouver Bırer E. An Evaluation of the Effect of Emotional Intelligence on Achievement Orientation in Architectural Design Education. Gazi University Journal of Science. 2012;25(2):541-53.