Research Article
BibTex RIS Cite

Plastik Sanatlarda İfadeci Yaklaşımda Beliren Yeni Algılama ve Figüratif Süreçler

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 242 - 253, 31.12.2015
https://doi.org/10.12984/eed.83256

Abstract

Günümüz sanatında plastik sanatlarda dışavurumculuğun ardından ortaya çıkan yeni algılama şekilleri, temel kavram olarak öznelliği ele alır. Özellikle diğer üslupsal arayışların sorunu haline dönüşen biçimsel kaygıların daha geride bırakıldığını, öznel girişimlerin ön planda olduğunu görüyoruz. Dünya üzerindeki duruş, biçim ve rollerini sanatsal yaşamlarıyla ortaya koyan sanatçılar; kendi görüş ve düşünceleri doğrultusunda, içinde bulundukları duygusal yoğunluğu diledikleri gibi dışavurarak, nesnenin araçsal edimiyle öznel deneyimin ve bireyselliğin oluşmasını sağlamışlardır. Modernizm ve modernizmin çalkalanmaları, zamanın değişen yüzüyle sanatçıların eser oluşturma sürecine yansımıştır. Bu araştırmada yeni dışavurumculuk sürecinin üslupsal özellikleri incelenerek, 1980’li yıllarda öne çıkan isimlerden; Georg Baselitz, A. R. Penck ve Markus Lüpertz’in sanatsal süreçlerinin incelenmesinin ardından, son dönem sanatçıları Sigmar Polke, Eric Fischl, David Salle, M. Basquiat’in algılama ve üslupsal özellikleri çözümlenmeye çalışılmıştır.Araştırmada (betimsel-survey) tarama yönteminden yararlanılmış ayrıca araştırma kapsamında ilgili literatür taranmıştır. Araştırmanın amacı, ifadeci yaklaşımlarda oluşan yeni algılamaları çağdaş sanatçıların eser örnekleri üzerinden incelemektir.

References

  • Kaynakça:
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baraz, Y.(2011). “David Salle”, Artist Modern (Haziran-Temmuz) Sanat Dergisi.
  • Barthes, R.(2000). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Burunsuz, M.(2014). Günümüz Sanatında İfadeci Yaklaşımlar Bağlamında Belirginleşen Desen Olgusu. Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Harrıs, J.(2013). Yeni Sanat Tarihi. İstanbul, Sel Yayıncılık.
  • İpşiroğlu, N.(2000). Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri. Papirüs Yayınevi.
  • Keküllüoğlu, K.H.(2010). Resim Sanatında Dışavurum Anlayışına Tarihsel Bir Bakış ve Tek Renk Hâkimiyetinin bir Tavır Olarak Kullanımı.Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi
  • Lynton, N.(1991). Modern Sanatın Öyküsü. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Siegfried, G.(2011).A portrait of the Artist as a youngman: Marcus Lüpertz in 1965 (Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresi), Artist Actual Mayıs-Haziran.

New Understandings and Figurative Processes at Plactic Arts From the Perspective of Expressionist Approach

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 242 - 253, 31.12.2015
https://doi.org/10.12984/eed.83256

Abstract

In today’s art, new understanding methods, which emerge after expressionism, deal with subjectivity as a main conception at plastic arts. Especially, we see that formal anxieties, which turn into the problem of other stylish searches, were left behind and subjective enterprises are at front. Artists, who present their positions, shapes and roles at earth via their artistic lives, from the point of their sights and thoughts, send out emotional intensity in which they live as they feel, also they provide the emergence of instrumental acts, subjective experience and individualism. Modernism and the disturbances of modernism reflect to changing face of time and the process of work creation by artists. In this research, stylish facilities of new expressionism process was studied, after the inspection of 1980s upcoming artists like Georg Baselitz, A. R. Penck and Markus Lüpertz’s artistic processes, modern era artists like Sigmar Polke, Eric Fischl, David Salle, M. Basquiat’s perception and stylish facilities were analyzed.In this research, (descriptional survey) method was used, and also relevant literature was inspected at the scope of this research. The aim of this research is inspecting new perceptions which occur at expressionist approaches by studying modern artist’s works.

References

  • Kaynakça:
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baraz, Y.(2011). “David Salle”, Artist Modern (Haziran-Temmuz) Sanat Dergisi.
  • Barthes, R.(2000). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Burunsuz, M.(2014). Günümüz Sanatında İfadeci Yaklaşımlar Bağlamında Belirginleşen Desen Olgusu. Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Harrıs, J.(2013). Yeni Sanat Tarihi. İstanbul, Sel Yayıncılık.
  • İpşiroğlu, N.(2000). Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri. Papirüs Yayınevi.
  • Keküllüoğlu, K.H.(2010). Resim Sanatında Dışavurum Anlayışına Tarihsel Bir Bakış ve Tek Renk Hâkimiyetinin bir Tavır Olarak Kullanımı.Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi
  • Lynton, N.(1991). Modern Sanatın Öyküsü. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Siegfried, G.(2011).A portrait of the Artist as a youngman: Marcus Lüpertz in 1965 (Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresi), Artist Actual Mayıs-Haziran.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Muteber Burunsuz

Publication Date December 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Burunsuz, M. (2015). Plastik Sanatlarda İfadeci Yaklaşımda Beliren Yeni Algılama ve Figüratif Süreçler. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 242-253. https://doi.org/10.12984/eed.83256