Clinical Research
BibTex RIS Cite

Cinsel İstismara Uğramış Ergen Kızlarla Grup Odaklı Sosyal Hizmet Uygulaması

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 80 - 94, 30.08.2016

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, cinsel istismar mağduru kız ergenlerde problem çözme amaçlı grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinin etkililiğini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test son test kontrol gruplu çalışma olarak tasarlanmıştır. Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinden önce ve sonra katılımcılara Problem Çözme Envanteri ve Kısa Semptom Envanteri uygulanmıştır. Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesi 11 oturumdan oluşmuştur. Grup sürecinde, ergenlik döneminin özellikleri, ihtiyaçları, akranlarla ilişkiler, kurum yaşamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları, aile ile ilişkiler, karşı cinsle ilişkiler, gelecek beklentileri gibi konular üzerinde durulmuştur. Aynı zamanda, sevgi, nefret, korku, gibi duyguların tanınması ve doğru biçimde ifade edilmesi, empatinin ne olduğu ve neden önemli olduğu, problem çözme becerilerinin geliştirilmesi gibi konular da çalışılmıştır.
Bulgular: Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesine düzenli olarak katılan ergenlerin her iki envanterden aldıkları puanlar azalmıştır. Bir başka deyişle, grup üyelerinin problem çözme beceri puanlarının arttığı, kaygı düzeylerinin ise düştüğü belirlenmiştir.
Sonuç: Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesine katılan ergenlerde akranlarla olan ilişkilerde ilerlemeler görülmüştür. Ek olarak ergenlerin problemlerle baş etme becerisinde kendilerini geliştirdikleri gözlemlenmiştir. Ancak, istismar mağduru ergenlerle yapılacak daha derinlemesine çalışmalara ihtiyaç bulunmaktadır.

References

  • Altshuler, S. & Poertner, J. (2002). The child health and illness profileadolescent edition: Assessing wellbeing in group homes and institutions. Child Welfare, 81(3), 495- 513.
  • Avinger, K. A. & Jones, R. A. (2007). Group treatment of sexually abused adolescent girls: a review of outcome studies. The American Journal of Family Therapy, 35: 315–326.
  • Browne, K. (2009). “The risk of harm to young children in ınstitutional care” The Save the Children Fund.
  • https://www.crin.org/en/docs/The_Risk_of_Harm.pdf
  • Cruise, T. (2004). Sexual abuse of children and adolescence” national association of school psychologists. 29.05.2016.
  • http://friendship.ccsd59.org/wpcontent/uploads/sites/14/2014/08/Sexual-Abuse-Children-and Adolscents.pdf
  • Doğramacı, M. (1997). Yetiştirme yurtlarında yaşayan ergenlerin ruhsal semptomlarının ve benlik saygılarının incelenmesi.” Yayınlanmamış lisans bitirme tezi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü, İzmir.
  • Dozier, M. C. H., Zeanah, A. R. Wallin, A. R., & Shauffer, C. (2012). Institutional care for young children: Review of literature and policy ımplications. Soc Issues Policy Rev. 5; 6(1): 1–25.
  • Dwivedi, K. N., Brayne, E., & Lovett. S. (1992). Group work with sexually abused adolescent girls. Group Analysis, 25(4), 477-489.
  • Hodges, J. & Tizard, B. (1989). IQ and behavioral adjustment of exinstitutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30(1), 53-75.
  • Oshri, A, Jonathan, T., Burnette, G., & Mandi, L. (2012). Childhood maltreatment histories, alcohol and other drug use symptoms, and sexual risk behavior in a treatment sample of adolescents. American Journal of Public Health, 2 (102): 251-257.
  • Ovayolu, N., Ö. Uçan, & Serindağ S. (2007). Sexual abuse in child and its effects. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(4):13-22.
  • Özbesler, C. & İçağasıoğlu Çoban, A. (2013). İhmal ve istismar mağduru çocuklarla sosyal hizmet. H. Acar, N. Negiz, E. Akman (Eds.) Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları içinde (139-155). Ankara: Maya Yayınevi.
  • Peterson, T. L. & Gerrity, D. A. (2003). Group counseling with children who have been sexually abused: Manual. Office of Children and Family Services.
  • www.bsccdhs.org/ubpartnership/.../ CSA%20Group%20Manual.doc.
  • Şahin N. H., Durak Batıgün, A., & Uğurtaş, S. (2002). Kısa Semptom Envanteri (KSE): Ergenler için kullanımının geçerlik, güvenilirlik ve faktör yapısı. Türk Psikoloji Dergisi, 13(2): 125-135
  • Şahin, N. H. & Durak, A. (1994). Kısa Semptom Envanteri: Türk gençleri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31): 44-56.
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in Problem Çözme Envanterinin uyarlama, güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek LisansTezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Trolley, B. C. (1995). Group issues and activities for female teen survivors of sexual abuse. Child and Adolescent Social Work Journal, 12(2).
  • Underwood, L., Stewart, S. E., & Castellanos, A. M. (2007). Effective practices for sexually traumatized girls: ımplications for counseling and education. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy. 3 (3):403-413.
  • Youth Development Institute. (2009). The social group work approach: Promoting individual growth and community building. 10.02.2016.
  • www.ydinstitute.org/resources/publications/GroupWork.pdf
Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 80 - 94, 30.08.2016

Abstract

References

  • Altshuler, S. & Poertner, J. (2002). The child health and illness profileadolescent edition: Assessing wellbeing in group homes and institutions. Child Welfare, 81(3), 495- 513.
  • Avinger, K. A. & Jones, R. A. (2007). Group treatment of sexually abused adolescent girls: a review of outcome studies. The American Journal of Family Therapy, 35: 315–326.
  • Browne, K. (2009). “The risk of harm to young children in ınstitutional care” The Save the Children Fund.
  • https://www.crin.org/en/docs/The_Risk_of_Harm.pdf
  • Cruise, T. (2004). Sexual abuse of children and adolescence” national association of school psychologists. 29.05.2016.
  • http://friendship.ccsd59.org/wpcontent/uploads/sites/14/2014/08/Sexual-Abuse-Children-and Adolscents.pdf
  • Doğramacı, M. (1997). Yetiştirme yurtlarında yaşayan ergenlerin ruhsal semptomlarının ve benlik saygılarının incelenmesi.” Yayınlanmamış lisans bitirme tezi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü, İzmir.
  • Dozier, M. C. H., Zeanah, A. R. Wallin, A. R., & Shauffer, C. (2012). Institutional care for young children: Review of literature and policy ımplications. Soc Issues Policy Rev. 5; 6(1): 1–25.
  • Dwivedi, K. N., Brayne, E., & Lovett. S. (1992). Group work with sexually abused adolescent girls. Group Analysis, 25(4), 477-489.
  • Hodges, J. & Tizard, B. (1989). IQ and behavioral adjustment of exinstitutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30(1), 53-75.
  • Oshri, A, Jonathan, T., Burnette, G., & Mandi, L. (2012). Childhood maltreatment histories, alcohol and other drug use symptoms, and sexual risk behavior in a treatment sample of adolescents. American Journal of Public Health, 2 (102): 251-257.
  • Ovayolu, N., Ö. Uçan, & Serindağ S. (2007). Sexual abuse in child and its effects. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(4):13-22.
  • Özbesler, C. & İçağasıoğlu Çoban, A. (2013). İhmal ve istismar mağduru çocuklarla sosyal hizmet. H. Acar, N. Negiz, E. Akman (Eds.) Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları içinde (139-155). Ankara: Maya Yayınevi.
  • Peterson, T. L. & Gerrity, D. A. (2003). Group counseling with children who have been sexually abused: Manual. Office of Children and Family Services.
  • www.bsccdhs.org/ubpartnership/.../ CSA%20Group%20Manual.doc.
  • Şahin N. H., Durak Batıgün, A., & Uğurtaş, S. (2002). Kısa Semptom Envanteri (KSE): Ergenler için kullanımının geçerlik, güvenilirlik ve faktör yapısı. Türk Psikoloji Dergisi, 13(2): 125-135
  • Şahin, N. H. & Durak, A. (1994). Kısa Semptom Envanteri: Türk gençleri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31): 44-56.
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in Problem Çözme Envanterinin uyarlama, güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek LisansTezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Trolley, B. C. (1995). Group issues and activities for female teen survivors of sexual abuse. Child and Adolescent Social Work Journal, 12(2).
  • Underwood, L., Stewart, S. E., & Castellanos, A. M. (2007). Effective practices for sexually traumatized girls: ımplications for counseling and education. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy. 3 (3):403-413.
  • Youth Development Institute. (2009). The social group work approach: Promoting individual growth and community building. 10.02.2016.
  • www.ydinstitute.org/resources/publications/GroupWork.pdf
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Arzu İçağasıoğlu Çoban

Işıl Bulut

Publication Date August 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA İçağasıoğlu Çoban, A., & Bulut, I. (2016). Cinsel İstismara Uğramış Ergen Kızlarla Grup Odaklı Sosyal Hizmet Uygulaması. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 80-94.