Review
BibTex RIS Cite

Antik Dönem Ege Uygarlıkları Seramiklerinde Homeros’un İlyada Destanından Seçilmiş Sahne Tasvirleri

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 61 - 72, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.669556

Abstract

Homeros’un İlyada Destanında anlatılan olaylar ve kahramanlar, antik dönem sanatına ve özellikle orta çağdan itibaren de resim sanatına ilham kaynağı olmuş ve İlyada’dan alınan temalar yoğun bir şekilde seramik kaplar, heykeller, duvar resimleri, metal eşyalar, taş kabartmalar ve ahşap paneller gibi sanat eserlerinde kullanılmıştır. Özellikle M.Ö. 6. Yüzyıldan M.Ö. 3. Yüzyıla kadar üretilen Antik Ege Uygarlıkları seramik çömlek ve kaplarda siyah ve kırmızı figürlü boyama tekniği ile resmedilmiş Troya savaşının kahramanları ve maceraları dikkati çekmektedir. Seramik sanatçıları ilk önce siyah figürlü teknikle açık renkli (sarı-kahverengi tonları) zemine koyu renkli figürler işlemişlerdir. Kırmızı figürlü teknikte ise koyu renk zemin üzerinde açık renkli karakterler yer almış ve bu şekilde tasvir edilen olay ve karakterler daha net ortaya çıkmaktadır.
Bu çalışma kapsamında, Troya Savaşı’nın en destansı sahnelerinin konu edildiği antik döneme ait siyah ve kırmızı figürlü seramik eserleri, İlyada metininden anlatıya karşılık gelen alıntılar eşliğinde ya da mitolojik hikayeler anımsatılarak ele alınacaktır. Seramik üzerinde bulunan sahnelerin ikonografik çözümlemeleri yapılacak ve seramik eserin üretilme tekniği hakkında bilgiler verilecektir.

References

  • Aslan, E. E.; & Canduran, K. (Ed.). (2016). Seramik pişirim teknikleri ve fırınları. Ankara: Opus Basımevi.
  • Aslan, R. (2018). Arkeolojinin destanı: Troia, 300. sayı. İstanbul: Atlas Yayınları.
  • Çizer, S. (2014). Terra sigillata. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Dphil, A. A. (2011). The early black-figured pottery of Attika in context. Boston: Leiden.
  • Graves, R (2012). Yunan mitleri: tanrılar, kahramanlar, söylenceler. İstanbul: Say Yayınları.
  • Homeros. (2001). Odysseia (12. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Homeros. (2002). İlyada. (13. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Khan Academy. (t.y.). Ancient Greek vase production and the black-figure technique. Erişim adresi: https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/greek-pottery/v/ancient-greek-vase-black-figure-technique
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Dünya miras listesi. Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Troya antik kenti (Çanakkale). Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44431/troya-antik-kenti-canakkale.html
  • Önal, N. O., & Uludağ, K. (2019). Sanayi devrimi öncesi seramik sanatı tarihi. Ankara: Gece Akademi.
  • Yoleri, H. (2008). Pişmiş kil ile iletişim: seramik üzerine yazılar. İzmir: Tibyan Yayıncılık.

Descriptions of the Selected Scenes of Homer’s Iliad in Ancient Aegean Civilizations Ceramics

Year 2020, Volume: 26 Issue: 44, 61 - 72, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.669556

Abstract

The events and heroes described in Homer's Epic of Iliad have inspired the art of antiquity and especially the art of painting from the middle ages. Themes taken from the Iliad have been used extensively in works of art such as ceramic pots, sculptures, mural paintings, metal items, stone reliefs and wooden panels. Especially starting from 6th century BC and lasting until the 3rd century BC, the heroes and adventures of the Trojan War, which were painted on the ancient Greek pottery and vessels, created with the black and red figure painting technique, are among the prominent art objects. Ancient ceramic artists first placed dark-colored figures on the lightly colored (yellow-brown tones) background, which is called as “black figure technique.” In the red-figure technique, lightly colored characters were placed on a dark background and the events and characters depicted in this way were revealed more clearly.
Within the scope of this study, the ancient ceramic works of black and red figurines from the ancient period, where the most epic scenes of the Trojan War are depicted, will be narrated with quotations from the original text of the Iliad or with corresponding mythological stories. Iconographic analysis of the scenes on ceramic objects will be made and information about the production technique of ceramic works will be evaluated

References

  • Aslan, E. E.; & Canduran, K. (Ed.). (2016). Seramik pişirim teknikleri ve fırınları. Ankara: Opus Basımevi.
  • Aslan, R. (2018). Arkeolojinin destanı: Troia, 300. sayı. İstanbul: Atlas Yayınları.
  • Çizer, S. (2014). Terra sigillata. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
  • Dphil, A. A. (2011). The early black-figured pottery of Attika in context. Boston: Leiden.
  • Graves, R (2012). Yunan mitleri: tanrılar, kahramanlar, söylenceler. İstanbul: Say Yayınları.
  • Homeros. (2001). Odysseia (12. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Homeros. (2002). İlyada. (13. Basım). (A. Erhat ve A. Kadir, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Khan Academy. (t.y.). Ancient Greek vase production and the black-figure technique. Erişim adresi: https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/greek-pottery/v/ancient-greek-vase-black-figure-technique
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Dünya miras listesi. Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44423/dunya-miras-listesi.html.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Troya antik kenti (Çanakkale). Erişim adresi: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44431/troya-antik-kenti-canakkale.html
  • Önal, N. O., & Uludağ, K. (2019). Sanayi devrimi öncesi seramik sanatı tarihi. Ankara: Gece Akademi.
  • Yoleri, H. (2008). Pişmiş kil ile iletişim: seramik üzerine yazılar. İzmir: Tibyan Yayıncılık.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sevinç Köseoğlu Ulubatlı 0000-0003-1369-2395

Publication Date March 19, 2020
Submission Date January 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 44

Cite

APA Köseoğlu Ulubatlı, S. (2020). Antik Dönem Ege Uygarlıkları Seramiklerinde Homeros’un İlyada Destanından Seçilmiş Sahne Tasvirleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 61-72. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.669556

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.