Research Article
BibTex RIS Cite

Edward Hopper Resimlerinde Amerikan Günlük Hayatının ve Modern Yaşamın İzleri

Year 2019, Issue: 42, 243 - 253, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.514986

Abstract













Edward Hopper’ın
Amerikan günlük yaşamına ait görünümlerden oluşan eserleri, sanayileşmenin
gelişmesiyle birlikte yalnızlaşan bireyi öne çıkaracak şekilde kurgulanmıştır.
Bu sebeple sanatçının resimlerinin anlaşılması için öncelikle 20.yy
Amerika’sının içinde bulunduğu koşullar değerlendirilmiş ve modern bireyin
yalnızlığı, yabancılaşması ve yalıtılmışlığı üzerinde durulmuştur. Hopper’ın
resimlerindeki karamsar havayla ilişki kurularak ülkenin içinde bulunduğu savaş
döneminden ve ekonomik krizden bahsedilmiştir. Sanatçının beslendiği bu
kaynaklar ifade edildikten sonra Automat (1927), Room in New York (1932), New
York Movie (1939), Nighthawks (1942), Western Motel (1957) isimli çalışmalar,
Amerikan yaşam tarzı ve taşıdığı modern hayata ait izler üzerinden tarihsel ve
sosyolojik açıdan eleştiri yöntemiyle incelenmiştir. Bu inceleme esnasında;
ressamın kompozisyonlarında kullandığı elemanlar, konuya yaklaşım şekli ve
resimlerinin biçimsel öğeleriyle 20. yy Amerikan toplum yapısı arasında ilişki
kurulması amaçlanmaktadır. Kurulan bu ilişki; bireyin, modern yaşam tarzıyla
birlikte toplum içerisinde değişen konumunu göstermesi açısından önem taşıdığı
gibi aynı zamanda Hopper’ın resimlerine belge niteliği de kazandırmaktadır.



Sanatçının eserleri incelendiğinde kendisinin de
ait olduğu 20. yy Amerikan toplumunu ve kültürünü gösterme kaygısı içinde
olduğu açıkça görülür. Dolayısıyla 1900’lü yıllarda Amerika merkezli ortaya
çıkan İkinci Sanayi Devrimi’nin sonucu olarak gelişen modern hayatı anlatan bu
eserler, bireyin modernite ile ilişkisini vurgulamakta ve sanatçının dış
dünyanın gerçeklerini betimleme arzusunu göstermektedir.





References

  • Berman, M. (1983). Katı olan her şey buharlaşıyor: modernite deneyimi (Ü. Altuğ, & B. Peker, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Doss, E. (2015). Hopper’s cool: Modernism and emotional restraint. American Art, 29 (3), 2-27.
  • Fluck, W. (2009). Romance with America? essays on culture, literature, and American studies (L. Bieger, & J. Voelz, Dü). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
  • Harris, B., & Zucker, S. (2018, Aralık 01). Hopper, “Gece Kuşları” [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://tr.khanacademy.org/humanities/art-1010/art-between-wars/american-art-wwii/v/edward-hopper-nighthawks-1942
  • Lucie-Smith, E. (2002). American realism. New York: Thames & Hudson.
  • Murphy, J. (2007, Haziran). Edward Hopper (1882–1967) [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.metmuseum.org/toah/hd/hopp/hd_hopp.htm
  • Nevins, A., & Commager, H. S. (2008). ABD tarihi (H. İnalcık, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Pappenheim, F. (2002). Modern insanın yabancılaşması. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Platon. (2010). Devlet. (S. Eyüboğlu, & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rahn, K. (2014, Mayıs 23). Acquiring nighthawks [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.artic.edu/articles/471/acquiring-nighthawks
  • Schjeldahl, P. (2007, Mayıs 21). Ordinary people [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.newyorker.com/magazine/2007/05/21/ordinary-people-2
  • Shadwick, L. (2011). The window and the void in the work. Bristol: University of Bristol.
  • Simmel, G. (2003). Modern kültürde çatışma. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Talu, N. (2010). Modernlik söylemi: endişeli bakışlarda modern birey. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 27 (2), 141-171.
  • Tanilli, S. (2007). Yüzyılların gerçeği ve mirası (Cilt 6). İstanbul: Alkım Yayınevi.

Traces of Daily American Life And Modern Life in The Paintings of Edward Hopper

Year 2019, Issue: 42, 243 - 253, 26.03.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.514986

Abstract

The works of Edward Hopper that
consist of images of daily American life are structured in a way to reflect the
individual who is isolated with the development of industrialization. For this
reason, in order to understand the paintings of the artist, firstly the
conditions of the United States in the 20th century were discussed, and the
loneliness, alienation and isolation of the modern individual were focused on.
The era of war and economic crisis the country was involved in was elaborated
upon by establishing a relationship with the pessimistic ambiance in the paintings
of Hopper. After describing these sources utilized by the artist, the works
named Automat (1927), Room in New York (1932), New York Movie (1939),
Nighthawks (1942) and Western Motel (1957) were historically and sociologically
examined with the critical method through the American lifestyle and the traces
it carries regarding modern life. During this examination, it was aimed to make
an association between the elements used by the painter in his compositions,
his way of approaching the topic and the stylistic elements of his paintings
and the American social structure in the 20th century. This association is not
only important as it shows that changing position of the individual in the
society against the modern lifestyle, but also provides Hopper’s paintings with
the quality of documents.



When artist’s works are examined, it is clear that the
artist is in the concern of showing the 20th century American society and
culture to which he belongs. Therefore, these works, which describe the modern
life as a result of the Second Industrial Revolution that emerged in America in
the 1900s, emphasize the relationship of the individual with modernity and show
the artist's desire to describe the realities of the outside world.

References

  • Berman, M. (1983). Katı olan her şey buharlaşıyor: modernite deneyimi (Ü. Altuğ, & B. Peker, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Doss, E. (2015). Hopper’s cool: Modernism and emotional restraint. American Art, 29 (3), 2-27.
  • Fluck, W. (2009). Romance with America? essays on culture, literature, and American studies (L. Bieger, & J. Voelz, Dü). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
  • Harris, B., & Zucker, S. (2018, Aralık 01). Hopper, “Gece Kuşları” [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://tr.khanacademy.org/humanities/art-1010/art-between-wars/american-art-wwii/v/edward-hopper-nighthawks-1942
  • Lucie-Smith, E. (2002). American realism. New York: Thames & Hudson.
  • Murphy, J. (2007, Haziran). Edward Hopper (1882–1967) [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.metmuseum.org/toah/hd/hopp/hd_hopp.htm
  • Nevins, A., & Commager, H. S. (2008). ABD tarihi (H. İnalcık, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Pappenheim, F. (2002). Modern insanın yabancılaşması. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Platon. (2010). Devlet. (S. Eyüboğlu, & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rahn, K. (2014, Mayıs 23). Acquiring nighthawks [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.artic.edu/articles/471/acquiring-nighthawks
  • Schjeldahl, P. (2007, Mayıs 21). Ordinary people [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.newyorker.com/magazine/2007/05/21/ordinary-people-2
  • Shadwick, L. (2011). The window and the void in the work. Bristol: University of Bristol.
  • Simmel, G. (2003). Modern kültürde çatışma. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Talu, N. (2010). Modernlik söylemi: endişeli bakışlarda modern birey. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 27 (2), 141-171.
  • Tanilli, S. (2007). Yüzyılların gerçeği ve mirası (Cilt 6). İstanbul: Alkım Yayınevi.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Altay Aldoğan

Publication Date March 26, 2019
Submission Date January 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 42

Cite

APA Aldoğan, A. (2019). Edward Hopper Resimlerinde Amerikan Günlük Hayatının ve Modern Yaşamın İzleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(42), 243-253. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.514986

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.